Sökning: "Södertörns högskola förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 121 uppsatser innehållade orden Södertörns högskola förskollärare.

  1. 1. Du förstår inte mig : En vetenskaplig essä om hur förskollärare bemöter det enskilda barnets behov i rutinsituationer

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Liana Pajlozjan; [2023]
    Nyckelord :förskolans rutiner; regler; samling; det enskilda barnet; praktisk kunskap; handlande; pedagogisk skicklighet; förhållningssätt; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med denna självständiga vetenskapliga uppsats är att undersöka, kritisk granska och reflektera över mitt samt mina förskollärarkollegors bemötande, handlande och agerande i rutin- och regelstyrda situationer i form av samlingar. Essäformen som metod har hjälp mig att undersöka och förstå vilka praktiska kunskaper som förskollärare skulle behöva för att kunna handla klokt och ta ”rätt” beslut gällande det enskilda barnet. LÄS MER

  2. 2. ”Man ska inte bara jobba så i teorin… det måste synas i det vi gör också" : En kvalitativ studie om förskollärares syn på genusimplementeringen.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Nada El-hessi; [2023]
    Nyckelord :Lpfö 18; läroplan; implementering; genus; kön; genusundervisning; könsneutralitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska sex förskollärares perspektiv, åsikter och känslor kring genusimplementering i två svenska förskolor. Denna kvalitativa studie strävade efter att undersöka hur förskollärare implementerar läroplanen och vad de känner när de implementerar den samt om de anser att en förbättring av läroplanen behövs. LÄS MER

  3. 3. Vad är fri lek i förskolan, egentligen? : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på fri lek

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Alexis; Max Backholm; [2023]
    Nyckelord :Frihet; fri lek; förskollärare; lek och lärande; lek; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse kring förskollärares syn på begreppet ”fri lek” och vilket utrymme de ger ”fri lek” i förskolan. Vi undersöker i studien även ”fri lek” som fenomen och problematiserar hur pass fri den egentligen är. LÄS MER

  4. 4. Vilken plats har deliberativ demokrati i förskolan för de yngsta barnen?

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Christina Abrahamsson Thuring; [2023]
    Nyckelord :preschool; deliberative democracy; förskola; deliberativ demokrati;

    Sammanfattning : I denna vetenskapligaessä undersöker jag hur förskolan arbetar med deliberativ demokrati, dvs i vilken utsträckning barnen har möjlighet att diskutera och debattera frågor för att sedan kunna påverka gemensamma beslut på ett inkluderande sätt. Jag har främst fokus på de barn med begränsat eller obefintligt talspråk, där jag ställer mig frågande till om deliberativ demokratiform är möjlig. LÄS MER

  5. 5. Om organisatoriska avstånd och invasiva arter : En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2023]
    Nyckelord :praktisk kunskap; förskola; organisation; New Public Management; kroppslighet; görande; ansvar; pratpoesi;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka några förskollärare, barnskötare och rektorers erfarenheter av den kommunala förskoleorganisationen i Stockholm utifrån en tanke om att dagens förskoleorganisation har invaderats av främmande styrsystem från managementvärlden och bilproduktionen, vilket bidrar till vad som här kallas för ”organisatorisk invasion” och ökade ”organisatoriska avstånd”. Utgångspunkten för essän är gestaltade erfarenheter från ett mångårigt arbete som förskollärare i den kommunala förskolan i Stockholm, vilka lett fram till essäns frågor som handlar om vilka erfarenheter, såväl kroppsliga som andra, några barnskötare, förskollärare och rektorer i Stockholm stad har av sin arbetssituation, men även hur de kopplar dem till organisationen de arbetar inom. LÄS MER