Sökning: "SAAC"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet SAAC.
1. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : För ett inkluderande arbetssätt i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar om arbete med tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK). Studiens särskilda fokus är förskollärares egna beskrivningar kring hur de använder TAKK i verksamheten dels i syfte att skapa inkluderande lärmiljöer, dels för att möta och kommunicera med individuella barn som ännu inte har ett verbalt språk. LÄS MER
2. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this study is to gain deeper knowledge on how Pre-school teachers work to stimulate language development with children who are multilingual. This study was conducted through qualitative interviews with seven Pre-school teachers who all work with multilingual children. LÄS MER
3. TAKK för mig : En kvalitativ intervjuundersökning med fyra yrkesverksamma förskollärares uppfattningar om TAKK
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Det här är en kvalitativ intervjuundersökning som ämnar att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar om TAKK, och dess användbarhet i kommunikation med barnen. Med uppfattningar avses individuellt perspektiv på det egna teckenarbetet. LÄS MER
4. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares användning av TAKK i verksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to examine how preschool teachers work with signs as alternative and additional communication in preschool to promote the development of children's language development. My questions of issue are how do preschool teachers use signs as alternative and additional communication in preschool, how do the teachers motivate and describe their work and what experiences does the preschool teachers have with signs as alternative and additional communication in preschool? My method of this study has been qualitative where interviews were made with six preschool teachers. LÄS MER
5. TAKK - en möjlig resurs för barns kommunicerande? : En kvalitativ intervjustudie med pedagoger
M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : The purpose of this essay was to determine whether signs as alternative and augmentative communication is one possible resource for children’s language development. Based on my research questions How educators perceive the importance of SAAC as possible resources to enhance children's communication?, For which children is SAAC used? and How does educators perceive child’s best in communicative interactions? have I interviewed six educators in two different kinds of municipalities with different kind of positions. LÄS MER