Sökning: "SCCT – Social Cognitive Career Theory"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden SCCT – Social Cognitive Career Theory.
1. Studie-och yrkesvägledares upplevelser av arbete hos leverantörer till Arbetsförmedlingen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledare förekommer inom skolväsendet, det är inget ovanligt. Däremot upplever vi att de inte syns lika mycket hos leverantörer som är i uppdrag av Arbetsförmedlingen. Studie- och yrkesvägledare riktar sig vanligtvis mer mot skolmiljön. LÄS MER
2. The impact of social cognitive career factors on Swedish technology field students – a comparative study.
Master-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Technology field industry is lacking a presence of women as in most cases, men have the control on the top management positions. The problem is well-known globally. The gender mixed teams tend to perform better as different ways of thinking allow them to make better business decisions. LÄS MER
3. Samtal i nya rum : En kvalitativ studie om studievägledning i nya kreativa miljöer
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning är en ganska ung yrkesroll sedan Frank Parson började pussla ihop människor med jobb i början av 1900-talet. På grund av detta så finns det inte så mycket forskning för att förklara vägledarrollen och alla dess möjligheter och hinder. LÄS MER
4. COVID-19, EN ÖGONÖPPNARE OM MÖJLIGHETER : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares erfarenheter av digital vägledning på kommunala gymnasieskolor i norra Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Under våren 2020 konstaterades att coronaviruset Covid-19 är en pandemi. Detta medförde restriktioner inom skolvärlden som innebar en påtvingad förändring att bland annat studie- och yrkesvägledningen nu skulle ske digitalt. LÄS MER
5. Karriär och mående hand i hand - En studie om studie-och yrkesvägledarens bemötande av elever med nedsatt psykiskt välbefinnande
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under våra praktikperioder blev vi väldigt nyfikna på hur studie-och yrkesvägledaren bemöter elever som mår dåligt av olika skäl och där studiesituationen och framtida karriärval därför blir begränsade. Den forskning vi presenterar tyder på att det nedsatta psykiska välbefinnandet hos unga personer i Sverige fortsätter att öka och vi funderar på om studieoch yrkesvägledarens kompetens behöver utvecklas. LÄS MER