Sökning: "SECI-modellen"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet SECI-modellen.

  1. 1. Kunskapsdelning mellan virtuella volontärer i en ideell organisation

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nilla Axelsson; Ylva Haasum; Karin Nejderås; [2024]
    Nyckelord :ideella organisationer; virtuella volontärer; kunskapsdelning; distansarbete; Knowledge Management; SECI-modellen; konceptet Ba;

    Sammanfattning : In this case study, we investigate knowledge sharing between virtual volunteers, i.e. volunteers who work remotely by telephone or chat, in a specific non-profit organisation running a helpline. Previous research suggests that knowledge sharing may increase efficiency and continuity in organisations. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsöverföringsmetoder inom järnvägsprojektering : En fallstudie av en arkitektur- och teknikkonsultkoncern

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Josefine Olsson; Björn Edlund; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; kunskapsöverföring; kompetensbrist; järnvägsbranschen; explicit kunskap; tyst kunskap; kunskapsöverföringens viskositet; kunskapsöverföringens hastighet; kunskapshantering; socialt kapital; SECI-modellen; organisatoriskt lärande;

    Sammanfattning : Den samhällsviktiga järnvägsbranschens prognostiserade och upplevda brist på kompetens och behovet att förnya kompetensen kan komma att påverka framtida underhåll, funktion och kvalité på järnvägen. Om åtgärder inte vidtas kan det påverka infrastrukturen samt Sveriges långsiktiga tillväxt och konkurrenskraft. LÄS MER

  3. 3. Användbarhetskunskapens hinder : En studie om utmaningar med att sprida användbarhetskunskap bland mjukvaruutvecklare inom organisationer

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Sebastian Berglund; [2022]
    Nyckelord :Usability; knowledge creation; software development; Användbarhet; kunskapsskapande; mjukvaruutveckling;

    Sammanfattning : Usability is a concept that describes the extent to which users can achieve specific goals with effectiveness, efficiency, and satisfaction in a specific context. Despite that many studies have been written about usability and usability tests, surprisingly few have explored how organizations work with usability knowledge. LÄS MER

  4. 4. Strategisk partnering mellan beställare och entreprenör

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Redoz Faraydoun; Ferza Nigit; [2022]
    Nyckelord :Strategic partnering; partnering; Organizational culture; Organizational learning; Knowledge Transfer; SECI; Experience feedback; Trust; Strategisk partnering; partnering; Organisationskultur; Organisatoriskt lärande; Kunskapsöverföring; SECI; erfarenhetsåterföring; förtroende;

    Sammanfattning : Byggbranschen är känd för att vara projektbaserad och fragmenterad där många aktörer samverkar. Fragmenteringen har lett till en ökande komplexitet som lägger stor vikt i hur organisationer jobbar i projektbaserade omständigheter för att minimera riskerna. LÄS MER

  5. 5. Kunskapsöverföring mellan projektledare och upphandlare vid offentlig upphandling av byggentreprenader

    Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltning

    Författare :Alfred Pethrosson; [2021]
    Nyckelord :Public Procurement; Construction Contract; Knowledge Transfer; SECI; Organization; Offentlig upphandling; Byggentreprenader; Kunskapsöverföring; SECI;

    Sammanfattning : Offentlig upphandling av byggentreprenader är en komplex process som involverar både generell kompetens inom upphandling relaterad till upphandlingsförfaranden enligt Lagen om offentlig upphandling och kompetens inom projektledning för att välja entreprenadform, ersättningsform, samverkansform och för att utforma tilldelningskriterier. En utveckling av upphandlingen förutsätter att projektledare, och upphandlare, samarbetar och är involverade i utvecklingsprocessen. LÄS MER