Sökning: "SFI"

Visar resultat 6 - 10 av 569 uppsatser innehållade ordet SFI.

  1. 6. Kronor i månaden, meter i sekunden - en undersökning av konstruktionsbaserad undervisningpå SFI, kurs C, i inlärargrupper med lång respektive kortstudiebakgrund

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marika Sandahl; [2023-03-30]
    Nyckelord :konstruktionsgrammatik; grammatikundervisning; svenska som andraspråk; andraspråksundervisning; SFI; mönsterigenkänning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen beskriver en klassrumsundersökning, där konstruktionsbaserad undervisning provades och jämfördes i två olika inlärargrupper på SFI, kurs C; en med lång studiebakgrund och kort tid i Sverige och en med kort studiebakgrund och lång tid i Sverige. Syftet med undersökningen var att prova en didaktisk metod som inte testats tidigare, nämligen mönsterigenkänning med snedfördelad input, och, genom att testa metoden i två olika grupper, prova om det är någon skillnad mellan de olika elevgruppernas sätt att gripa sig an uppgiften och tillägna sig kunskap om konstruktionen. LÄS MER

  2. 7. Emotion in adult learing

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sara Shadabi; [2023-02-16]
    Nyckelord :adult education; migrant learners; Swedish for Immigrants SFI ; host country language learning; emotional states;

    Sammanfattning : Aim: Of particular interest to this research are migrant students’ emotional states in the courses Swedish for foreigners (in Swedish “Svenska för invandrare” or SFI Swedish for immigrants) and their learning process, including types of emotions, reasons for the occurrence of these emotions, and the influence these emotions may have on learning. The study has an overarching research aim that incorporates identifying the main types of emotional states of SFI migrant students in Sweden, analysis of the dependency of emotional states of students on their studies, socialization, and integration. LÄS MER

  3. 8. Flyktingars etablering i Sverige - En kvalitativ studie ur professionellas perspektiv om underlättande- och försvårande faktorer gällande etableringen i ett nytt samhälle

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ferdinand Kempe; Victoria Klimovska; [2023-02-06]
    Nyckelord :Underlättande- och försvårande faktorer; flyktingar; erkännandeteori; antirasistiskt socialt arbete; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att identifiera underlättande- och försvårande faktorer för flyktingars etablering i Sverige utifrån socialarbetares perspektiv. Metoden för studien var av kvalitativ karaktär där fem intervjuer med socialarbetare från olika arbetsplatser i Västra Götaland genomfördes kring deras tankar om vad som kan påverka flyktingars etablering. LÄS MER

  4. 9. Is a combination of language and vocational training an effective labour market policy for immigrants? - a quantitative study of Swedish municipalities

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Rebecca Olsson; Robin Stoytchev Sulevani; [2023]
    Nyckelord :Combination education; Swedish for Immigrants SFI ; Vocational training; Labour market policy; Diff-in-Diff.; Business and Economics;

    Sammanfattning : In recent years, Swedish municipalities have introduced programs that combine Swedish language education with vocational training. However, due to the novelty and lack of an established framework, data and research on their effectiveness in improving immigrant labour market performance is limited. LÄS MER

  5. 10. Könsrepresentation i läromedel för sfi : En analys av  läromedel som används i sfi-undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Viktor Persson; [2023]
    Nyckelord :Representation; kön; läromedelsdialog; svenska för invandrare.;

    Sammanfattning : Läromedel utgör ofta en central del av undervisningen inom svenska för invandrare. Marknaden för dessa läromedel är bred med många aktörer, men saknar granskande organ. Valet av läromedel faller därför på läraren. LÄS MER