Sökning: "SMF’s"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet SMF’s.

  1. 1. Små och medelstora företags köp av strategiska konsulttjänster

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Isac Hellsten; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att avgöra om små och medelstora företag (SMF) i Sverige köper strategiska konsulttjänster samt att peka ut interna resurser och andra faktorer som påverkar SMFs val av strategiska konsulttjänster. Studien använder sig av en kvantitativ forskningsdesign och en deduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Klimatberäkning i små- och medelstora företag

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Installations- och klimatiseringslära

    Författare :Armin Taheri; Isak Terje Stiefler; [2023]
    Nyckelord :Små- och medelstora företag; SMF; klimatberäkning; klimat-deklaration; Byggsektorns miljöberäkningsverktyg; mappning; EPD Miljövarudeklaration ; LCA; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Bygg- och fastighetssektorn stod år 2020 för 21% av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser (Boverket, 2023a). För att synliggöra och därigenom minska klimatpåverkan vid uppförandet av nya byggnader blev det den 1 januari 2022 obligatoriskt att genomföra klimatdeklaration av nya byggnader som kräver bygglov, med vissa undantag (Boverket, 2021a). LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer mot en datadriven kultur hos små och medelstora företag

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mina Schalizi; Caroline Larsson; [2022]
    Nyckelord :Success factors; SMEs; data-driven culture; Big Data; Business Intelligence; Data-driven business models; Framgångsfaktorer; SMFs; datadriven kultur; Big Data; Business intelligence; Datadrivna verksamhetsmodeller;

    Sammanfattning : Datadriven kultur har flitigt nämnts i litteraturen som en tydlig framgångsfaktor för stora verksamheter för att skapa konkurrenskraft på marknaden.  Genom att verksamheter kan ta strategiska beslut baserat på stora mängder data förankrad i verkligheten undviks beslut som tas på magkänsla, således leder till optimering av verksamheter. LÄS MER

  4. 4. Digitaliseringens bidrag till internationaliseringsprocessen för innovativa små- och medelstora företag (SMFs)

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ida Furuskär; Hannes Östlund; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; Internationalisering; SMFs; Innovativa;

    Sammanfattning : Title: The contribution of digitalization to the internationalization process for innovative small- and medium sized enterprises (SMEs).Level: Final assignment for bachelor’s degree in business administrationAuthors: Ida Furuskär & Hannes Östlund  Supervisor: Akmal Hyder Date: 2022- June  Aim: The purpose of this study is to investigate how innovative small- and medium sized enterprises (SMEs) experience the contribution of digitalization linked to the internationalization process. LÄS MER

  5. 5. A Study of How the COVID-19 Pandemic Impacts Swedish SMEs’ Internal Communication

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Stina Obrovac Sandqvist; Linda Åberg; [2021]
    Nyckelord :Internal Communication; Leadership; Organizational Climate; SMEs; COVID-19; Intern Kommunikation; Ledarskap; Företagsklimat; SMFs; COVID-19;

    Sammanfattning : A popular area that has increased in interest within the literature of International Business has lately been devoted to the field of international small and medium-sized enterprises (SMEs). Parallelly, the literature concerning uncertainties and crises has also grown, particularly regarding coronavirus disease 2019 (COVID-19). LÄS MER