Sökning: "SO-ämnen i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden SO-ämnen i grundskolan.

  1. 1. Varför ska vi läsa geografi i gymnasiet? : Geografilärares syn på geografiämnet

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Robin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :powerful knowledge; geografididaktik; gymnasiet; läraruppfattning; läroplan;

    Sammanfattning : Geografi är ett litet ämne i svenska skolor; i gymnasiet är det få elever som läser geografi och i grundskolan har det visats att lärarna ofta saknar högre utbildning inom ämnet och ser det som ett stödämne till övriga SO-ämnen. Det finns röster som vill höja ämnets status eftersom geografiska kunskaper anses viktigt för att förstå exempelvis klimatförändring. LÄS MER

  2. 2. Låg- och mellanstadielärares attityder till religionsundervisning : En enkätstudie om nivån på undervisningen i religionskunskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniella Järpenberg; [2019]
    Nyckelord :religion; religious education; elementary school; attitudes; level; knowledge; teachers; RE; religion; religionsundervisning; grundskolan; attityder; nivå; kunskap; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : Religious education is one of the subjects that’s included in the Swedish schools’ curriculum. This means that religion will be taught in school, from a low age. LÄS MER

  3. 3. Ämnesintegrering i grundskolan : En empirisk studie om ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Petra Prenninge; [2017]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; ämnesövergripande; temaarbete; SO-ämnen i grundskolan; ämnesspecifik; integrering;

    Sammanfattning : Idag råder det delade meningar om vad som är det bästa sättet att undervisa på. Det har pendlat mellan ämnesspecifik och ämnesintegrerad undervisning i takt med olika beslut och läroplaner i vårt samhälle. Fördelar och nackdelar har lyfts fram i olika sammanhang om skolan bör undervisa ämnesintegrerad eller ämnesspecifikt. LÄS MER

  4. 4. Tidsfördelning till och mellan SO-ämnena - Hur tid fördelas till SO-ämnena i årskurs 7- 9 och på vilka grunder?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marie Norman; Karin Törnqvist; [2014]
    Nyckelord :Schema; SO-ämnen; Tid; Tidsfördelning; Timplan;

    Sammanfattning : Den nationella timplanen reglerar hur mycket undervisningstid som skall ägnas åt de fyra ämnena historia,religion, samhällskunskap och geografi under hela grundskolan. Varje huvudman ansvarar för att fördela tidenmellan ämnena och över årskurserna. LÄS MER

  5. 5. GIS - ett interaktivt läromedel för grundskolan : En studie som ser på möjligheter och hinder med GIS som läromedel i grundskolans SO-ämnen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informatik

    Författare :Eva Karlsson; [2013]
    Nyckelord :GIS; digitala läromedel;

    Sammanfattning : A Geographic Information System (GIS) is about presentinginformation with the map as a base. This is increasingly being used on internetsites and in mobile apps. With a GPS it is possible to see where you are andhow to reach a destination or check if the bus is in time. LÄS MER