Sökning: "STIL"

Visar resultat 1 - 5 av 726 uppsatser innehållade ordet STIL.

  1. 1. Att bedöma litterärt värde En intervjustudie med litteraturkritiker om värdering och värdekriterier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Maja Holt; [2024]
    Nyckelord :litterärt värde; kvalitetslitteratur; litteraturkritik; värdekriterier; värdeförhandling; värderegimer; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats är skriven med syftet att undersöka hur litteraturkritiker i praktiken bedömer litterärt värde. För att svara på detta användes tre frågeställningar: huruvida litteraturkritiker använder sig av värdekriterier i sin bedömning, hur de i så fall formuleras och ifall dessa kriterier är gemensamma för flera litteraturkritiker. LÄS MER

  2. 2. The Collective Unconscious in Neil Gaiman's Fairy Tales : The Motif of the Triple Goddess through Symbols and the Manifestations of the Anima Archetype

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Yana Chyrko; [2024]
    Nyckelord :Neil Gaiman; Myth; Fairy Tale; Anima Archetype; Jungian Archetype; Archaic Symbol; Initiation; Collective Unconscious; Triple Goddess; Neil Gaiman; Myt; Saga; Anima Arketyp; Jungiansk Arketyp; Arkaisk Symbol; Initiation; Kollektiva Omedvetna; Tredelade Gudinnan; Symboler;

    Sammanfattning : Many recent studies confirm that the fantasy genre is based on ancient myths. Contemporary authors of fiction create new versions of myths, often using ancient “natural” and cultural symbols. Neil Gaiman is one of these tellers of modern myth. LÄS MER

  3. 3. Spelkaraktärers utveckling, i förhållande till Uncanny Valley : En jämförande studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Timothy Westmoreland; Kitti Khunkaew; [2024]
    Nyckelord :Uncanny Valley; datorspel; spelkaraktärer;

    Sammanfattning : Denna studie har ämnat att undersöka hur Uncanny Valley-fenomenet påverkat digitala karaktärer ur ett nutida perspektiv och hur resultatet kopplas till utvecklingen av ny teknologi. Detta har utförts genom att se över vilka skillnader som observerats idag jämfört med en studie utförd 2009 av Tinwell (2009). LÄS MER

  4. 4. Retrografisk skräck : Analys av nostalgisk representation & framkallandet av skräck inom indiespelgrafik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fanny Lindholm; Samuel Harju; [2024]
    Nyckelord :nostalgisk grafik; retrografik; indiespel; skräckspel; spelgrafik;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att vidare undersöka den retrografiska trenden som har förekommit i indie-skräckspel under senare tid, där indie-spelutvecklare utnyttjar nostalgisk, lågteknologisk grafik i sina skräck-verk. Syftet var att urskilja vad som gör nostalgiska representationer användbart för grafisk utveckling av skräckspel, hur dessa representationer går att applicera för att möjligtvis framkalla skräck. LÄS MER

  5. 5. Så säg mig, var är Povel, vänner? Hur kan jag utvecklas som musikalartist genom att sceniskt undersöka artisten Povel Ramels konstnärskap?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Gustav Gälsing; [2023-02-20]
    Nyckelord :musikal; revy; Povel Ramel; Knäppupp; skådespeleri; scenisk; gestaltning; komedi; humor; imitation; blues; musik;

    Sammanfattning : I år är det i år 100 år sedan artisten Povel Ramel föddes. Till hundraårsjubileet skapade jag en föreställning där jag gestaltade och tolkade Povel och hans musik. I mitt självständiga arbete har jag specifikt valt att undersöka Povel Ramels sceniska utryck när han framför sitt eget material. LÄS MER