Sökning: "Sabina Fridén"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Sabina Fridén.

  1. 1. "Jag försöker alltid se eleverna som personer och inte som kön" : En studie om idrottslärares genusmedvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sabina Fridén; Fanny Barck; [2011]
    Nyckelord :genusmedvetenhet; genus; idrottslärare; könsroll; idrott och hälsa; villkor;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att undersöka hur genusordningen kan ta sig uttryck i ämnet idrott och hälsa. Detta har lett fram till följande frågeställningar: På vilket sätt upplever lärarna att eleverna återskapar existerande normer kring kvinnligt och manligt? Hur påverkar idrottslärares medvetenhet om genus deras ställningstaganden och förhållningssätt på idrottslektionen? Vilka strategier har idrottslärare för att utmana de traditionella könsrollerna i ämnet idrott och hälsa? Vad anser idrottslärare om flickors och pojkars villkor i ämnet idrott och hälsa? Metod De metoder som har använts i studien är kvalitativ intervju och observation. LÄS MER

  2. 2. Betyg och bedömning - En fråga om kön? : En studie om gymnasieungdomars syn på betygsgrunder.

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fanny Barck; Sabina Fridén; [2011]
    Nyckelord :Gender; Physical education; Social studies; Swedish; Mathematics; gender identity; gender contract; ideals; masculinity; femininity; gender regime; grading; assessment.; Genus; idrott och hälsa; samhällskunskap; svenska; matematik; genusidentitet; genuskontrakt; ideal; maskulinitet; feminitet; genusregim; betyg; bedömning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att ur ett genusperspektiv undersöka synen på bedömningsgrunder i betygssättningen inom ämnet idrott och hälsa i relation till svenska, samhällskunskap och matematik bland flickor och pojkar på Natur- och samhällsprogrammet(NS). Detta har undersökts utifrån följande frågeställningar: • På vilket sätt upplever gymnasieelever på NS-programmet att de bedöms i idrott och hälsa i relation till de ämnen som syftet anger? • Vilka förutsättningar upplever eleverna finns för att nå de olika betygsstegen i skolämnena idrott och hälsa, samhällskunskap, matematik och svenska? • Hur tror eleverna att en jämställd betygsbedömning ser ut i de utvalda skolämnena? Utifrån detta kommer vi att diskutera hur eleverna bryter eller återskapar genusordningen i sina resonemang kring betygsbedömningen. LÄS MER