Sökning: "Sandra Bilder"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Sandra Bilder.

  1. 1. Digitaliseringen är barnens framtid : Digitala verktyg i förskolan ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Björnfot Holm; Sandra Jaakkola; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; förskola; kvantitativ metod; TPACK;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares inställning till och användande av digitala verktyg i förskolans utbildning ur ett förskollärarperspektiv. Frågeställningar som använts i undersökningen är förskollärares inställning till digitala verktyg, hur förskollärare skattar sin digitala kompetens utifrån vad som behövs i förskolans utbildning samt i vilken utsträckning förskollärare använder digitala verktyg i olika sammanhang. LÄS MER

  2. 2. Bilder i målfokus: Genuskampen mellan Sportbladet och SVT Sport– : En jämförande kvantitativ innehållsanalys om Sportbladet och SVT Sports gestaltning av genus och sport på Instagram 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Sandra Madestam; Matilda Rydén; [2023]
    Nyckelord :Gender; sports; quantitative content analysis; commercial media; public service; Sportbladet; SVT Sport; Instagram; framing theory; agenda setting.; Genus; sport; kvantitativ innehållsanalys; kommersiell media; public service; Sportbladet; SVT Sport; Instagram; gestaltningsteori; dagordningsteori;

    Sammanfattning : The study aimed to investigate how female and male athletes are framed on Sportbladet and SVT Sport’s Instagram pictures. The study also examines and compares Sportbladet and SVT Sport to see if there are any differences between their coverage, since Sportbladet is commercial media and SVT Sport is public service. LÄS MER

  3. 3. “Vi smakar på orden tillsammans!” : En kvalitativ studie om tekniklärares undervisning för att främja ämnesspråket hos eleverna i teknikämnet i årskurs 1–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Magnus Johnsson; Sandra Jonsson; [2022]
    Nyckelord :teknikämnet; ämnesspråk; begrepp; visualisering och arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärare arbetar för att främja elevers förståelse för ämnesspråket i ämnet teknik i årskurserna 1–6. Studien inriktar sig därför på att undersöka vilka arbetssätt som läraren fokuserar på för att utveckla ämnesspråket samt hur läraren kan stötta eleven i ämnespråket. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ bildanalys av influencer varumärkena CAIA och Rebecca Stella Beauty

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sandra Babana; Vanessa Johansson Simic; [2022]
    Nyckelord :Kvalitativ; mångfald; bildanalys; semiotik; sexistisk; livsstil; exkluderande; media och kommunikation; marknadsföring; hälsa; ideal; reklamkampanjer; lansering; SMI; influencer; sociala medier; influencer marketing; social branding;

    Sammanfattning : Studiens mål och syfte handlar om att vi vill öka kunskap och förståelse kring hur varumärkena CAIA och Rebecca Stella Beauty väljer att marknadsföra olika produkter på i olika lanseringskampanjer. I koppling till mångfaldsperspektivet. LÄS MER

  5. 5. Skillnaden i porträttering av kvinnliga och manliga idrottare i svensk populärmedia : En kvantitativ studie om bristande jämställdhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Johanna Lagus; Sandra Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Equality; Gender; Media; Gender stereotypes; Female athletes; Visual representation; Feminism; Jämställdhet; Genus; Media; Könsstereotyper; Kvinnliga idrottare; Visuell Representation; Feminism; tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar : Syftet med denna kandidatexamensuppsats är att belysa skillnaden mellan hur kvinnliga och manliga idrottare framställs i media genom fotografier och hur det påverkar konstruktionen och/eller förstärkningen av könstereotyper och könsroller, vilket i sin tur försvårar arbetet för en jämställd idrott; utifrån RF:s jämställdhetsmål för 2025. Studien ämnar svara på följande frågeställningar: 1) Förekommer manliga idrottare i större omfattning än kvinnliga idrottare i media? 2) Blir kvinnliga idrottare marginaliserade i media genom att placeras senare i tidningen och på färre första sidor än manliga idrottare? 3) Porträtteras kvinnliga idrottare oftare på bilder i mindre storlek än manliga idrottare? 4) Framställs kvinnor på ett könsstereotypiskt sätt i media som begränsar möjligheter för en jämställd idrott? 5) Förekommer manligt kodade idrotter i större omfattning än kvinnligt kodade idrotter i media?6) I vilken utsträckning får kvinnligt kodade idrotter utrymme i media och vilket kön representeras mest i respektive kodad idrott?   Metod: Undersökningen genomfördes genom en kvantitativ innehållsanalys på 3153 bilder på idrottare i Sportbladet. LÄS MER