Sökning: "Scandinavia lifestyle"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Scandinavia lifestyle.
1. Patienters upplevelser av egenvård vid diabetes typ 2 : hinder och möjligheter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Diabetes typ 2 är en kronisk folksjukdom världen över. Egenvård är en essentiell del av behandlingen vid diabetes typ 2, om den missköts riskerar patienten att drabbas av allvarliga komplikationer. LÄS MER
2. Metagenomic insights into AMR distributions in freshwaters and soils
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildningSammanfattning : Antimicrobial resistance (AMR) is rapidly becoming a public health issue, as more and more infectious bacteria become resistant to our known antibiotics. Suggested reasons for the proliferation of these strains are misuse and overuse of antimicrobials, especially on an industrial level, in agriculture, livestock and aquaculture. LÄS MER
3. Tidigmesolitiskt fiske i Sydskandinavien : Om sedentärt leverne under mesolitikum
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine whether fishing in southern Scandinavia may have created conditions for a sedentary lifestyle. This would contradict the current image of the Early mesolithic as dependent on hunting subsistence. LÄS MER
4. Personers upplevelser av en kolostomi : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Begreppet stomi härstammar från grekiska ordet stoma och definieras som mun eller öppning. Det finns olika varianter av stomier, men av alla stomier som utförs i Norden utgör kolostomier cirka 60% av dessa. LÄS MER
5. Paradiset: Sweden’s answer to whole foods : a netnographic case study of modern marketing techniques and how to build a business identity
Master-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : The practice of marketing has changed from a focus on promoting individual products to engaging with people’s identities and lifestyle choices (Belz & Peattie, 2009). A consumer focus and sustainability movement has triggered the marketing development further, where techniques such as green and social marketing are used to reach the more conscious customer. LÄS MER