Sökning: "Schabloniserande reklam"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Schabloniserande reklam.
1. Könsdiskriminering i svenska annonser : Skillnader och likheter i friade och fällda fall anmälda hos Reklamombudsmannen
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologiSammanfattning : Sexism och könsdiskriminering är ämnen som idag exponeras mycket i media. De tar stor plats och bäddar för diskussion både i sociala medier och i verkligheten. LÄS MER
2. Reklam utan schablonisering - ett hot mot tryckfriheten?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Over the last 40 years there has been a debate in Sweden if we shall adopt legislation prohibiting gender discriminating commercials. The lead-ing and most frequently recurring argument against legislation is that it would challenge the freedom of the press. LÄS MER
3. Maktens reklam : En jämförande studie av könsdiskriminerande reklam, utifrån Reklamombudsmannen och genus
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Reklam kan ibland anses framställa kvinnor och män på ett nedvärderande sätt. I Sverige har alla rätt att anmäla den reklam som anses vara könsdiskriminerande. LÄS MER
4. Könsdiskriminerande reklam – varför är den fortfarande tillåten?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Den könsdiskriminerande reklamen har diskuterats under många år och varit under utredning ett flertal gånger. Syftet med denna uppsats är att ta reda på om det behövs lagstiftning som förbjuder könsdiskriminerande reklam eller om en sådan lag skulle vara grundlagsstridig. LÄS MER
5. Marknadsföringsetik : Unga konsumenters reaktioner på könsdiskriminerande marknadsföring
M1-uppsats, Institutionen för teknik och samhälleSammanfattning : En ständig konkurrens har gjort att det för företag gäller att utforma marknadsföring som uppmärksammas mer än andras, vilket medfört att de improviserar och ibland går över etiska riktlinjer. Könsdiskriminerande inslag är ett resultat av dessa improvisationer och det har ur samhällsperspektiv bidragit till ökat våld och en negativ syn på dagens idealkropp, samtidigt som det ur ett företagsperspektiv kan leda till att en negativ attityd skapas till marknadsföringen. LÄS MER