Sökning: "School-subject Religion"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden School-subject Religion.
1. Levd islam i svenska läroböcker : En kvalitativ innehålls- och bildanalys av levd islam i svenska läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : This essay examines the perspective of lived Islam. This is based on a qualitative content analysis and an image analysis of a selection of teaching materials for religous education in upper secondary schools in Sweden. LÄS MER
2. Möjligheter och utmaningar med användandet av studiebesök som resurs inom religionsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The following research overview lifts the opportunities and challenges that come with the usage of field trips, in the school subject religion. Using national and international research, we wanted to give an overview of how field trips are used and what they can bring to students regarding knowledge and personal development. LÄS MER
3. Motivationsfaktorer för religionsämnet i skolan : Högstadieelevers attityder till och motivationsfaktorer för religionsämnet i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Elever tenderar ha en negativ inställning till religionskunskapsämnet. Det övergripande syftet är att identifiera faktorer hos elever på högstadiet som skulle kunna öka intresset för religion som kunskapsämne. LÄS MER
4. Religionskunskap i lågstadiet : En kvalitativ studie om F-3 lärares resonemang om ämnet religionskunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om lärares åsikter och ställningstaganden till hur religionskunskapsundervisningen bedrivs inom skolans lägre årskurser. Ansatsen är kvalitativ och det teoretiska perspektivet är det socialpedagogiska perspektivet. LÄS MER
5. Critical thinking produces lasting knowledge : A litterateur study on why critical thinking is necessary for student’s development, Illustrated through the high school subject religion and science in religion studies
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : This essay will present a discussion about why critical thinking is crucial for student’s long-term development with the subject religion and science in high school religion as an example of how this can be fulfilled. Three different theories will be applied in this essay in order to form a comprehensive discussion. LÄS MER