Sökning: "Seriff"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Seriff.

  1. 1. Marknadsföring inom hifi-branschen : Pause Ljud och Bild före, under och efter corona-pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Fleming Hjelmqvist; [2022]
    Nyckelord :e-handel; marknadsföring; segment; hifi; inform- ationsdesign; seriff; sanseriftypsnitt; typsnitt; teckengrad; influerare; x-höjd;

    Sammanfattning : Under coronapandemin har det skett en omställning till det digitala. För marknadsföringen av företag innebär detta att det gått från physical first till digital first. LÄS MER

  2. 2. Visuell identitet på Instagram : En kartläggning av grafik på second handföretags instagramkonton

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik; Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Maja Carlstein; Kristin Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Visual identity; Second hand; Instagram; Visuell identitet; Second hand; Instagram;

    Sammanfattning : Bakgrund Medvetenheten om vår miljöpåverkan och intresset för ett mer hållbart konsumtionssamhälle har ökat. För att uppnå de globala målen för en hållbar utveckling, behöver miljöpåverkan från konsumtionen minska. LÄS MER

  3. 3. Färgens och typografins inverkan på tillförlitlighet till e-handelswebbsidor ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Aino-Maija Markkula; Sally Hansson; [2021]
    Nyckelord :e-commerce; credibility; typography; colour; graphic design; webpage; e-handel; tillförlitlighet; typografi; färg; grafisk design; webbsida;

    Sammanfattning : SyAet med denna studie var a< förstå hur konsumenter i Sverige med olika könsroller och åldrarupplever elektroniska (e-) handelswebbsidor som =llförlitliga baserat på den visuella designen.SyAet besvarades genom a< undersöka färg- och typografins påverkan på upplevd =llförlitlighet före-handelswebbsidor, u=från konsumentens perspek=v. LÄS MER

  4. 4. Hur typsnitt kan tolkas och uppfattas på webben : En studie om typsnitt och deras påverkan på informationens läsbarhet och hur typsnitt uppfattas på en webbplats

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Filippa Stålheden; Anna Paulsson; [2019]
    Nyckelord :Typografi; Typsnitt; Informationsarkitektur; Läsbarhet; Seriff; Sans-seriff; Webbtypografi;

    Sammanfattning : The purpose with this essay was to investigate if the choice of font has an impact on the content, readability and on the user-experience. Garamond, Futura and Courier New was chosen after research. LÄS MER

  5. 5. Typographical trust issues : The impact of font types on trust in the context of online banking websites

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Freja Matsdotter; Lellah Johanna Turesson; [2019]
    Nyckelord :font; online banking; trust; trustworthiness; typography; web design; font; typsnitt; internetbank; tillit; pålitlighet; typografi; webbdesign;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine if font choices affect how text and sender are perceived in the context of online banking websites. Large amounts of money are invested to produce effective design units; therefore, graphic designers need to be aware of how their font choices impact the readers’ perception of text. LÄS MER