Sökning: "Servicenivå"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade ordet Servicenivå.

  1. 1. Kritiska framgångsfaktorer för högre uppfattad tjänstekvalitet på e-tjänster : En fallstudie av användbarhet och användarupplevelse av en e-tjänst i en svensk kommun

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jessica Österberg; [2023]
    Nyckelord :analysmodell; användarupplevelse; användarresa; användbarhet; användningstester; e-tjänster; kritiska framgångsfaktorer; offentlig sektor; tjänstedesign; tjänstekvalitet;

    Sammanfattning : Digitalisering medför nya möjligheter för offentlig sektor att designa service till medborgare och användarcentrerade e-tjänster står högt på agendan. Användarupplevelse och användbarhet är två nyckelbegrepp som fokuserar på interaktionen mellan användare och system för att uppfylla användarens behov och samtidigt erbjuda en högre grad av funktionalitet. LÄS MER

  2. 2. The road towards achieving an improved aftermarket spare parts management : A case study at company X

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sabrina Medhanie Andemicael; Julia Ay; [2023]
    Nyckelord :Aftermarket business; Service level; Demand patterns; Spare parts management; Safety stock management;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study was to analyze possible strategies that can be used to improve the efficiency of the spare parts safety stock management in a multinational company which operates in the electronic industry. Research question: “Which safety stock dimensioning strategies are most suitable in an after-sales business environment, characterized by high level customer service and unpredictable demand?” Method: The theoretical framework illuminated the study’s phenomenon which was mainly based on peer-reviewed scientific articles but also academic books. LÄS MER

  3. 3. Artikelklassificering som en förutsättning för operativ lagerstyrning : En fallstudie om förbättringsmöjlighet på Alutrade

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Anton Olsson; Maja Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Inventory; operational inventory control; differentiated inventory control; inventory turnover rate; classification bases; order time; order quantity; safety stock; service level; ABC-XYZ analysis; Lager; operativ lagerstyrning; differentierad lagerstyrning; lageromsättningshastighet; klassificeringsgrunder; ordertidpunkt; orderkvantitet; säkerhetslager; servicenivå; ABC-XYZ analys;

    Sammanfattning : Background: Inventory control is a complex challenge that affects various activities on howinventory is controlled and managed. The management of inventory has a major impact on acompany's profitability and needs to be handled in different ways depending on the situationthe company is operating in. LÄS MER

  4. 4. When is Electric Freight Cost Competitive? : Computational modeling and simulation of total cost of ownership for electric truck fleets

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Anton Zackrisson; [2023]
    Nyckelord :electric freight; battery-electric trucks; total cost of ownership; decision making under deep uncertainty DMDU ; cost-competitiveness; exploratory modeling and analysis EMA ; EMA workbench; quasi-Monte Carlo method; VRP; EVRP; elektrifiering; godstransport; elektriska lastbilar; total ägandekostnad; kostnadskonkurrenskraft; ruttoptimering;

    Sammanfattning : Battery electric trucks (BETs) offer environmental benefits in terms of reduced carbon emissions and enhanced energy efficiency but have been challenged with economic viability compared to conventional internal combustion engine trucks (ICETs) caused by substantial acquisition costs, limited charging infrastructure, and concerns regarding range and payload capacity.  Previous studies focus on TCO at the vehicle or policy level but overlook the system and firm-level impacts. LÄS MER

  5. 5. Ledarskapet på restauranger med stjärna i Guide Michelin. En kvalitativ studie om ledarens roll i framgångsrika restauranger.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Tina Ahlqvist; [2022-02-28]
    Nyckelord :ledarskap; framgång; stjärnrestaurang; Guide Michelin;

    Sammanfattning : Restaurangbranschen är en tävlingsinriktad bransch som leds av vinnarskallar med stor passion för yrket med framgång i fokus. Det gäller att vara snabbtänkt då hastiga beslut som kan vara avgörande inte är ovanligt. En framgångsrik restaurang i denna uppsats anses som den som belönats av Guide Michelin med minst en stjärna. LÄS MER