Sökning: "Sin Uusitalo"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Sin Uusitalo.
1. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter med psykisk ohälsa på akutmottagning : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa kan ses som ett samlingsbegrepp som innefattar både allvarligare psykiska sjukdomar och mildare psykiska symtom. Då den psykiska ohälsan ökar i samhället kan det leda till att sjuksköterskor på akutmottagning mer frekvent möter denna patientgrupp. LÄS MER
2. Fysioterapeuters erfarenheter och upplevelser av att ge råd och rehabilitering vid stressrelaterad ohälsa
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapiSammanfattning : Introduktion: Mental ohälsa är globalt sett ett växande problem och behandlingsbehovet är stort. I Sverige är stressrelaterad ohälsa numera vanligare än muskuloskeletala besvär som tidigare varit den ledande orsaken till långtidssjukskrivning. LÄS MER
3. Järnmalmens tyngd
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Det här examensarbetet är inledningen av en historisk roman. Berättelsen utspelar sig i Malmberget i svenska Lappland runt förra sekelskiftet. Året var 1887 när järnvägen från Boden nådde Malmberget och möjliggjorde en storskalig järnmalmsbrytning. LÄS MER
4. Simulering i Virtual Reality för prestations- och motivationsförbättring
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Denna rapport behandlar det kandidatarbete som projektgruppen SurVive utfört under vårterminen 2017 vid Linköpings universitet. Arbetet gick ut på att i forskningssyfte, konstruera en virtuell miljö för studenter att träna på krävande situationer. LÄS MER
5. Kvinnliga lärare och manliga matematiker : En diskursanalytisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Den här studien är en systematisk litteraturstudie som fokuserar på lärare för årskurs F-3 och deras relation till matematik samt de diskurser som de ingår i. Syftet med den här studien är att med hjälp av en diskursanalys synliggöra vilka genusrelaterade diskurser som kan urskiljas när det kommer till lärare och matematikundervisning och den litteratur som analyseras i studien. LÄS MER