Sökning: "Skärmläsning"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Skärmläsning.
1. Hur äldre internetanvändare lättare kan förstå hur man använder 1177.se : Att förnya recept med hjälp av 1177:s e-tjänster
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Det är ofta äldre personer behöver besöka 1177.se och på grund av att samhället och dess information har blivit alltmer digitaliserad blir det svårare för den äldre generationen som inte växt upp med den nu moderna tekniken. LÄS MER
2. Den digitala läsningen och läraren : en litteraturstudie om läsning på skärm gentemot läsning på papper och dess koppling till lärarens attityd och digitala kompetensDigital Reading and the Teacher
L1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Digitalisering och digitala verktyg har fått allt större utbredning i samhället och skolväsendet. Skärmar är idag en självklar del av många människors liv och skärmläsning likaså. Mobiler, bärbara datorer och surfplattor används nästan dagligen tack vare deras smidighet och funktionalitet. LÄS MER
3. Digital läsning på lågstadiet : Den digitala läsningens påverkan på yngre elevers läsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken utsträckning lärare använder sig av digitala medel kontra traditionella böcker i årskurs 1–3 på lågstadiet, under tyst enskild läsning i ämnet svenska. Detta för att bidra med kunskap om vilken påverkan det kan ha på yngre elevers läsutveckling. LÄS MER
4. Vilken effekt har digitala texter på elevers läsförmåga? : En litteraturstudie om elevers läsutveckling och läsintresse i relation till digitala texter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att visa vad forskningen har kommit fram till om skärmläsningens effekter på barn i åldern 6–16 år. Forskare har också undersökt om elevers läsintresse påverkats av om texten finns på en skärm och jämfört med elevernas läsning av samma texter i pappersform. LÄS MER
5. Läsförståelse vid traditionell läsning och skärmläsning
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Digitala verktyg förekommer allt mer i skolan vilket leder till att lärare behöver ha kunskap om hur de digitala verktygen kan påverka elevers kunskapsutveckling. Syftet med denna litteraturstudie är därför att belysa eventuella skillnader mellan skärmläsning och traditionell läsning angående läsförståelse, läshastighet och fysisk påverkan på läsaren. LÄS MER