Sökning: "Skendemokrati"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Skendemokrati.
1. Elevinflytande i fritidshemmen : En vetenskaplig essä om elevinflytande, delaktighet och demokrati i fritidshemmen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Student influence in school-age educare. A scientific essay on student influence, student participation and a democratic approach in school-age educare. This scientific essay explores how teachers relate to student influence, student participation and democratic praxis in compulsory primary school and school-age educare. LÄS MER
2. Meningsfullhet, en fråga om elevers delaktighet och inflytande i aktiviteter på(skol)gården?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Meaningfulness – a matter of student´s participation and influence in activities in the schoolyard? According to the compulsory school curriculum Lgr 11 (Skolverket 2019), leisure – time centers must conduct teaching that is based on the student´s own interests and needs, to give them a meaningful leisure time. The school´s governing document also states that students have the right to participate and have influence over their stay in its various activities, and that students must be educated to be able to become democratic citizens. LÄS MER
3. ”Demokrati, det kanske är medicin?” : En kvalitativ intervjustudie som inkluderar barnets perspektiv i frågor om inflytande och delaktighet i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Pedagoger i förskolan har ett viktigt uppdrag i att främja barns hälsa och välbefinnande samtett ansvar att ge varje barn förutsättningar att utvecklas och lära sig. Ett sätt att möjliggöradetta är genom inflytande och delaktighet, som ses som en av flera hälsofrämjande faktorer. LÄS MER
4. Fritidslärarnas tolkning av det demokratiska uppdraget
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om vilka olika innebörder fritidslärares lägger i deras demokratiska uppdrag och hur de sedan utför det. Vi ville också undersöka om det finns några bakomliggande orsaker till att de olika fritidslärarna tolkar uppdragen annorlunda och vilka likheter samt skillnader det kan finnas mellan de olika fritidslärarnas svar. LÄS MER
5. Informellt elevinflytande, en skendemokrati eller bra för lärandet?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Elevinflytande betonas i skolan styrdokument. Elevinflytande är en mänsklig rättighet, elevinflytande anses bidra till ett ökat lärande och elevinflytande bidrar till att fostra demokratiska medborgare. LÄS MER