Sökning: "Skolan och de begåvade barnen"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Skolan och de begåvade barnen.
1. Förskollärares stöttning i den proximala utvecklingszonen för särskilt begåvade barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares syn på stöd till särskilt begåvade barn i förskolan. Särskild begåvning är ett område där det råder kunskapsbrist och är något som behöver synliggöras i samhället. LÄS MER
2. Hinder och möjligheter i arbetet med särskilt begåvade elever i utsatta områden : En intervjustudie med speciallärare och specialpedagoger
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Den här studien handlar om särskilt begåvade elever i utsatta områden. Syftet var att undersöka speciallärare och specialpedagogers uppfattningar om vilka faktorer som på organisations-, grupp- och individnivå är hinder och möjligheter i arbetet med särskilt begåvade elever. LÄS MER
3. Särskild begåvning - särskilt bemötande? : Föräldrars erfarenhet av skolans bemötande av särskilt begåvade barn
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Elever med särskild begåvning är en elevgrupp som kan behöva stöd och särskilda anpassningar för att utvecklas optimalt i skolan. Skolverket har nyligen uppmärksammat elevgruppen och tagit fram ett stödmaterial för skolor. LÄS MER
4. Skolans dilemma : De begåvade barnen - en bortglömd elevkategori i "en skola för alla"?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att utifrån ett historiskt perspektiv undersöka hur skolan ser på begåvade elever. Dessutom syftar arbetet till att undersöka hur verksamma pedagoger idag arbetar för att kunna bemöta och utveckla talangfullhet i skolan. LÄS MER
5. Att undervisa och utmana begåvade barn i engelska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för språk och kulturSammanfattning : Huvudsyftet med studien är att ta reda på hur språkbegåvade barn kan utmanas och utvecklas i engelskundervisningen samt hur undervisningen kan utformas med tanke på just dessa barns behov och kapacitet. I den teoretiska bakgrunden relaterar jag till forskning om både begåvning och språkbegåvning. LÄS MER