Sökning: "Skolinspektionens granskningar"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Skolinspektionens granskningar.

  1. 1. Oavsett utbildning och yrkesroll har vi alla ett ansvar - En kvalitativ studie om begreppet undervisning och ansvarsuppdraget i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Salsabel Saeed; Karolina Kmieciak; [2020]
    Nyckelord :ansvarsuppdrag; förskola; läroplan; undervisning; undervisningsbegreppet;

    Sammanfattning : Förskolan ingår i utbildningssystemet sedan år 2010 och revideringen av förskolans läroplan (98/18) har bidragit till att begreppet undervisning införts vars syfte är att kvaliteten på Sveriges förskolor ska bli mer hög och jämn. Dilemmat som visat sig i Skolinspektionens granskningar är att det saknas kunskap om vad undervisning är och hur den ska bedrivas i praktiken, samtidigt som bristen på förskollärarna har ökat och det är de som ska bedriva undervisningen (Skolinspektionen, 2016). LÄS MER

  2. 2. Högpresterande elever : En studie om hur lärare utmanar högpresterande elever inom ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Sarah Olsson; [2020]
    Nyckelord :högpresterande elever; individanpassa; matematikundervisning; speciallärare;

    Sammanfattning : Sedan skollagen infördes 2010, har skolinspektionens granskningar visat att många skolor inte klarar av att ge eleverna tillräcklig stimulans och ledning för att så långt som möjligt nå sin kunskapsutveckling. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur lärare uppfattar begreppet högpresterande samt hur de arbetar för att utmana högpresterande elever i ämnet matematik. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på matematikundervisning anpassad till varje elevs förutsättningar och behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Signe Nilsson; [2020]
    Nyckelord :anpassning; matematikundervisning; sociokulturellt perspektiv; tematisk analys;

    Sammanfattning : Flera av Skolinspektionens (2016, 2018) granskningar pekar på brister i hur undervisningen anpassas efter elevernas förutsättningar och behov. Samtidigt pekar forskningen på lärarens betydelse för elevernas prestationer (Hattie 2012, 2014). LÄS MER

  4. 4. Skolinspektionen och det dubbla uppdraget : En kritisk diskursanalys av regelbundna kvalitetsgranskningar

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Christian Ideryd; [2020]
    Nyckelord :Skolinspektionen; grundskola; god utbildning; skolledning; kollegialt lärande; kritisk diskursanalys; makt; skolutveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser vilka diskurser som är verksamma i 29 av Skolinspektionens beslut gällande regelbunden kvalitetsgranskning. Det empiriska materialet har begränsats till grundskolor och besluten är baserade på granskningar från första halvåret 2019. LÄS MER

  5. 5. Teknikämnet ur lärares perspektiv : att nå en likvärdig utbildning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Ericsson; Erika Nordgren; [2019]
    Nyckelord :Teknikundervisning; Grundskola årskurs 4-6; Teknikämnet; Likvärdig utbildning; Holistiskt lärande; Pragmatism;

    Sammanfattning : I dagens samhälle efterfrågas teknisk kunskap, trots det brister teknikämnet på flera av Sveriges skolor. Med bakgrund i en av Skolinspektionens granskningar har vi därför valt att undersöka hur behöriga tekniklärare i årskurs 4-6 upplever teknikämnet, i syfte att genom ett holistiskt lärande nå en likvärdig utbildning. LÄS MER