Sökning: "Skolprestation"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade ordet Skolprestation.

  1. 1. Rörelsepaus i undervisningen : Hur jobbar lärare i årskurserna 1 och 3 med rörelsepauser och vad är elevernas upplevelse?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Sofia Lindeborg; [2023]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; rörelsepaus; årskurs 1 och 3; lärare;

    Sammanfattning : Fokuset i examensarbetet ligger på fysisk aktivitet i årskurserna 1 och 3 och hur lärare arbetar för att öka den fysiska aktiviteten med hjälp av rörelsepauser i sin undervisning och elevers upplevelse. Urvalsgruppen består av verksamma lärare och elever i årskurserna 1 och 3. LÄS MER

  2. 2. ¨Det släpper typ i hjärnan så att man får ork¨ : Elevers perspektiv på fysisk aktivitet i samband med skolundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Moa Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Hälsa; Lärande och Motivation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning:  Idag visar studier att dagens barn och ungdomar rör på sig alldeles för lite vilket bidrar till negativa hälsoeffekter. Detta examensarbete inriktar sig på fysisk aktivitet och hälsa inom skolan, årskurs 1-3. LÄS MER

  3. 3. Påverkas motivationen hos elever av deras första betyg i matematik? : - En enkätundersökning om hur elever själva upplever att de påverkas av deras första betyg i matematik i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Daniel Lindström; [2022]
    Nyckelord :Betyg; Bedömning; Könsskillnad; Matematik; Skolprestation;

    Sammanfattning : Syftet med denna enkätundersökning är att ta reda på om elever i årskurs 6 upplever att de själva påverkas av det första betyget i matematik samt hur dessa elever upplever att deras vårdnadshavare eller föräldrar påverkas av betyget. Metoden som använt för att samla in data är en enkät med 20 frågor och de deltagande eleverna svarade på enkäten var till antalet 104st. LÄS MER

  4. 4. Triangeln för elevers framgång : En kvalitativ studie om föräldrars och lärares engagemang i skolan och elevernas skolprestationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Hina Uzair Hashmi; Nasrin Hosseini; [2022]
    Nyckelord :School and home; school performance; parents; commitment; cooperation; relationship; Skola och hem; skolprestation; föräldrar; engagemang; samarbete; relation;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka vikten av förälders engagemang i skolan samt att utforska om samarbete mellan hem och skola har en positiv påverkan på barns skolprestation. Vi har ställt upp följande frågeställningar: 1) Vad innebär föräldraengagemang i skolan? 2) Vilka hinder och utmaningar kan vi hitta i föräldrars engagemang i sitt barns skolgång? 3) Vilken betydelse har föräldrars engagemang för elevens prestation i skolan? 4) Vilken betydelse har föräldrars och lärares interaktion för elevens prestation i skolan? Vi har använt en kvalitativ metod, där semistrukturerade intervjuer har genomförts med ett antal lärare och föräldrar. LÄS MER

  5. 5. Triangeln för elevers framgång : En kvalitativ studie om föräldrars och lärares engagemang i skolan och elevernas skolprestationer

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Hina Uzair Hashmi; Nasrin Hosseini; [2022]
    Nyckelord :School and home; school performance; parents engagement; cooperation; relationship.; Skola och hem; skolprestation; föräldrar; engagemang; samarbete; relation.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka vikten av förälders engagemang i skolan samt att utforska om samarbete mellan hem och skola har en positiv påverkan på barns skolprestation. Vi har ställt upp följande frågeställningar: 1) Vad innebär föräldraengagemang i skolan? 2) Vilka hinder och utmaningar kan vi hitta i föräldrars engagemang i sitt barns skolgång? 3) Vilken betydelse har föräldrars engagemang för elevens prestation i skolan? 4) Vilken betydelse har föräldrars och lärares interaktion för elevens prestation i skolan? Vi har använt en kvalitativ metod, där semistrukturerade intervjuer har genomförts med ett antal lärare och föräldrar. LÄS MER