Sökning: "Skriftspråkets normer"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Skriftspråkets normer.

  1. 1. ”Frågan är om eleven i huvudsak följer skriftspråkets normer?” : Sve-lärares bedömning av sva-elevers ”språk och stil” i det nationella provets delprov C i svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Anna Björnheden; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; svenska; gymnasieskolan; bedömning; språksyn; sva-diskurs;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur svensklärare bedömer samt hur de resonerar kring sva-elevers språk och stil i det nationella provets skriftliga delprov på gymnasiet. Följande två frågeställningar har ställts: Hur bedömer sve-lärare sva-elevers texter utifrån kriteriet “språk och stil” - individuellt och i en sambedömning? Hur resonerar bedömarna? Utgångspunkten har varit att gruppindelning av elever med ett andraspråk är svårt och att det finns olika inriktningar eller diskurser (Hedman & Magnusson, 2018) inom forskningsfältet svenska som andraspråk som har olika lösningar på hur ämnet skall organiseras. LÄS MER

  2. 2. ”Frågan är om eleven i huvudsak följerskriftspråkets normer?” : Sve-lärares bedömning av sva-elevers ”språk och stil” i det nationella provets delprov C i svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Anna Björnheden; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; svenska; gymnasieskolan; bedömning; språksyn; sva-diskurs;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur svensklärare bedömer samt hur de resonerar kring sva-elevers språk och stil i det nationella provets skriftliga delprov på gymnasiet. Följande två frågeställningar har ställts: Hur bedömer sve-lärare sva-elevers texter utifrån kriteriet “språk och stil” - individuellt och i en sambedömning? Hur resonerar bedömarna? Utgångspunkten har varit att gruppindelning av elever med ett andraspråk är svårt och att det finns olika inriktningar eller diskurser (Hedman & Magnusson, 2018) inom forskningsfältet svenska som andraspråk som har olika lösningar på hur ämnet skall organiseras. LÄS MER

  3. 3. Vad spelar språkriktigheten för roll? : En studie om hur fyra svensklärare uppfattar och arbetar med språkriktighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :David Björkegren; [2019]
    Nyckelord :Standard language; teacher interview; student survey; written language; colloquial expressions; senior high school; Swedish language teachers.; Språkriktighet; lärarintervju; elevenkät; skriftspråk; talspråk; gymnasiet; svensklärare.;

    Sammanfattning : This study examines how four teachers of Swedish perceive the knowledge requirement that says that a student should mainly be able to follow the rules concerning standard written language, how often they teach standard language and to what extent students’ written language affect assessment. The results show that the teachers of Swedish agree that the most important aspect of a text is how it is perceived in its entirety, as well as its flow and how well a reader can understand the text. LÄS MER

  4. 4. Vilka normer för språkriktighet? En undersökning av språkforskares syn på språkriktighetsnormer och bedömning av dessa på gymnasieskolans svenska 1-kurs.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Louise Sjöstrand; [2015-01-08]
    Nyckelord :Svenska; språkriktighet; språkriktighetsnormer; skriftspråksnormer; kunskapsbedömning;

    Sammanfattning : Mitt huvudsakliga syfte med denna uppsats har varit att undersöka hur man som lärare ska bedöma språkriktighet på gymnasieskolans svenska 1-kurs. Jag har tagit avstamp i den formulering som framgår av kursplanens kunskapskrav, att eleven i huvudsak kan följa skriftspråkets normer för språkriktighet. LÄS MER

  5. 5. Språkriktighetens roll i svenskundervisningen. En kvalitativ studie av fem lärares attityder till, kunskaper om och bedömning av språkriktighet i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Louise Sjöstrand; [2014]
    Nyckelord :Språkriktighet; språkriktighetsbedömning; bedömnin;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att få en bild av vad svensklärare anser det innebäratt, som det står i kunskapskraven för kursen Svenska 1 i gymnasieskolan, eleverna ihuvudsak kan följa skriftspråkets normer för språkriktighet. Det är intressant, eftersomkunskapskravet lämnar utrymme för både tolkning och egna värderingar, samtidigt som visträvar efter en likvärdig skola med likvärdig bedömning. LÄS MER