Sökning: "Skriva faktatexter"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Skriva faktatexter.

  1. 1. ”I en drömvärld hade jag haft högläsning varje dag” : Lärares arbete med högläsning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nathalie Lindholm; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; didaktiskt verktyg;

    Sammanfattning : Inledning Elever ska med rätt förutsättningar få en likvärdig undervisning. Undervisningen ska ge eleverna kunskap om att samtala, läsa och skriva för att få en tilltro i sin språkliga förmåga. Genom att läsa gemensamt tar vi tillvara på alla möjligheter att tillgodose alla elevers behov. LÄS MER

  2. 2. "Det bästa är att slippa skriva" : Röstinmatningens eventuella potential som skrivverktyg för elever i skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lisa Hector; Josefin Sörman; [2021]
    Nyckelord :Assisterande teknik; avkodningssvårigheter; kognitiv kapacitet; röstinmatning; skrivande; skrivstrategi; skrivsvårigheter; ’The Simple View of Writing’;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka röstinmatningens potential som skrivverktyg för elever i skrivsvårigheter i en stöttande skrivmiljö där stöd för skrivstrategier ges. En fråga ställdes om hur de två skrivmetoderna röstinmatning respektive tangentbord skulle påverka skrivande av faktatext. LÄS MER

  3. 3. Multimodala metoders betydelse för begreppsanvändningen. : En studie som undersöker hur multimodala metoder kan användas vid skapandet av faktatexter inom naturvetenskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jennie Kristensson; Elin Larsson; Louise Andersson; [2020]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; artefakt; mediering; stöttning; cirkelmodellen; multimodala metoder; begreppsanvändning; naturorienterande ämnen och faktatexter.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle förenklas ofta begrepp i de naturorienterande ämnena för eleverna, vilket kan vara en orsak till svårigheten med att förstå begreppen, dess betydelse och hur de kan användas i en kontext. Denna studies problemområde har som utgångspunkt att naturvetenskapliga begrepp inte används av eleverna när de skriver faktatexter. LÄS MER

  4. 4. Nu ska vi skriva, men hur då? : En kvalitativ studie om hur lågstadieelever använder analoga och digitala verktyg i skrivprocessen i svenskämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ebba Borgman; Matilda Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :Analoga verktyg; digitala verktyg; elever; fysiska redskap; mediering; psykologiska redskap; skrivprocess;

    Sammanfattning : Majoriteten av dagens elever har tillgång till både analoga och digitala skrivverktyg, men i den svenska skolan finns inga bestämda regler om hur läraren ska göra för att lära elever skriva. Syftet med denna kvalitativa undersökning är att genom observation och elevdokumentation, se hur elever arbetar med digitala och analoga verktyg i ämnet svenska. LÄS MER

  5. 5. ”Jag lär mig mer när jag kommer ihåg det” En studie om varierad lärmiljö

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Persson; [2019]
    Nyckelord :Lärmiljö; Närmiljö; skriva; utepedagogik; variation;

    Sammanfattning : Persson, Kristina (2019). ”Jag lär mig mer när jag kommer ihåg”. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER