Sökning: "Slöjd"

Visar resultat 1 - 5 av 351 uppsatser innehållade ordet Slöjd.

  1. 1. SPRÅKA PÅ SLÖJDISKA : Kvalitativ studie om multimodal språkutveckling inom slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :de Jesus Wang Soondely; Sanna Haverinen; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; slöjddidaktik; språkinriktad undervisning; multimodal kommunikation; slöjdiska;

    Sammanfattning : Examensarbetet Språka på slöjdiska adresserar bristen på forskning inom slöjdlärares språkutvecklande arbete och strävar efter att belysa kopplingen mellan språk och slöjdpraktik för att stötta elevers språkutveckling och lärande. Syftet med studien är att öka kunskap om hur man kan arbeta språkutvecklande inom slöjdämnet. LÄS MER

  2. 2. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veaceslav Bendersky; [2024]
    Nyckelord :Slöjddidaktik; tyst kunskap; didaktiska ramar.;

    Sammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER

  3. 3. Tradition, passion eller kreativ gråzon?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Malin Ricklund; [2023-06-08]
    Nyckelord :Slöjd; pyssel; fenomonografi; hantverksteknik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur slöjdlärare resonerar kring gränslandet mellan pyssel och slöjd. Studien utgick ifrån följande två frågeställningar: Hur uppfattar slöjdlärare att material, verktyg och hantverkstekniker påverkar gränsen för vad som är pyssel respektive slöjd? Vilka andra faktorer finns det som påverkar slöjdlärares uppfattning av gränsen mellan pyssel och slöjd? Studien utgick ifrån de sex läroplaner som fastslagits 1962, 1969, 1980, 1994, 2011 samt 2022. LÄS MER

  4. 4. Auktoritet – En nödvändighet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Anton Eberius; [2023-06-08]
    Nyckelord :auktoritet; auktoritär; legitimitet; lärarperspektiv; lärarauktoritet; karisma;

    Sammanfattning : Lärarens roll som auktoritet i klassrummet är något som alltid har varit närvarande, är närvarande och som också kommer att vara närvarande i framtiden. Syftet med studien är att undersöka vad några verksamma legitimerade lärare i ämnet slöjd har för uppfattning om auktoritet som begrepp, hur lärarens roll som auktoritet i klassrummet legitimeras samt om det finns tillfällen där det anses vara legitimt att agera auktoritärt. LÄS MER

  5. 5. "Med väggar af gärdsel" - uthus i gärdsleteknik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård

    Författare :Björn Svantesson; [2023-05-16]
    Nyckelord :vernacular building; round pole fence building; shed; sloyd; processual reconstruction; craft science; gärdesgård; gärdslebyggnad; uthus; skjul; slöjd; processuell rekonstruktion; hantverksforskning;

    Sammanfattning : This thesis examines houses built using the same construction methods as those of a traditional Scandinavian wooden pole fence. The investigation aims to make a comprehensive description of wooden pole fence-buildings by studying the areas of use, material economic conditions and crafts methods through literature research, image analysis, investigations and descriptions of three still existing buildings, and a full-scale reconstruction of a wooden pole fence-building. LÄS MER