Sökning: "Social Desirability Responding"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Social Desirability Responding.

  1. 1. Jag är den ni söker: En experimentell studie kring jobbannonsers effekt på skönmålning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Felix Wallin; Karl-Johan Kjellberg; [2022]
    Nyckelord :social önskvärdhet; skönmålning; personlighetstester; jobbannons; femfaktormodellen; social desirability; social desirable responding SDR ; personality tests; job advertisement; five factor model; Social Sciences;

    Sammanfattning : Personlighetstester är ett vanligt förekommande verktyg i rekryteringsprocesser. Ett problem som kan uppstå är kandidater som skönmålar sina svar för att bättra sina chanser till anställning. LÄS MER

  2. 2. The Relationship Between Honesty-Humility And Social Desirability: High-Stake Versus Low-Stake Situations

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Lena Koepke; Julia Katharina Marten; [2018]
    Nyckelord :Honesty-Humility; HEXACO; Social Desirability; Communion Management; Self-Deceptive Enhancement; High-stake; Low-Stake; Faking; Applications;

    Sammanfattning : Faking in applications was found to be an important issue in which social desirability plays a relevant role. The present study brings Social Desirability Responding, Honesty-Humility, and different stakes of situations into relation. Social Desirability Responding, i.e. LÄS MER

  3. 3. Neutralisera mera! Neutraliserade items inverkan på skönmålning vid personlighetstestning i rekryteringssammanhang.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Lukas Levay; Henrik Österberg; [2017]
    Nyckelord :Social Desirability Responding; SDR; Personality inventory; Personnel selection; Neutralized items; Five Factor Model; Skönmålning; Social Önskvärdhet; Personlighetstest; Rekrytering; Neutraliserade items; Femfaktormodellen; Social Sciences;

    Sammanfattning : Personality inventories are commonly used in companies’ personnel selection and recruitment, because they increase the predictive validity. A problem is that some jobseekers respond in a social desirable way to increase their chances of employment, which is possible since many inventories are based on self-ratings. LÄS MER

  4. 4. You are what you eat - and not what you earn: An Experimental Study on the Influence of Income and Self-perception on Food-based Moral Judgments

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Björkroth; Jan Ziegler; [2017]
    Nyckelord :Moral Judgments; Food; Organic food; Income; Self-perception; Attribution theory; Social comparison theory; You are what you eat; Business and Economics;

    Sammanfattning : One response to mitigate climate change is the replacement of conventional products with more environmentally friendly ones. The increased popularity of organic food can be said to be an effect of this development. LÄS MER

  5. 5. Att välja sin högra man eller kvinna? Könsskillnader vid jämförande personlighetstestning och val av referenser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Björn Frostner; Jannie Petersson; [2011]
    Nyckelord :rekrytering; personlighetstest; Big five; social önskvärdhet; skönmålning; könsskillnader; referenser; referenstagning; recruiting; personality test; social desirability; idealize; gender; references; reference checks; Social Sciences;

    Sammanfattning : En skillnad i kvinnor och mäns skattning av sig själva i ett personlighetstest jämfört med hur andra som känner dem ser på dem och om kvinnor och män skiljer sig åt i sättet att välja referenspersoner när de söker arbete. 30 kvinnor och 30 män (18-40 år, M = 22.4, SD = 4. LÄS MER