Sökning: "Social kartläggning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Social kartläggning i skolan.

  1. 1. Status Mapping of tank to grave management of Low-GWP refrigerants.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sandra Parra Gimeno; [2023]
    Nyckelord :Refrigerant; Blends; Synthetic low-GWP refrigerant; Natural refrigerant; Global Warming Potential GWP ; Tank-to-grave; Interviews.; Köldmedier; Blandning; Globalt uppvärmningspotential GWP ; Låg-GWP köldmedier; Naturligt köldmedier; installation till destruktion; Intervjuer.;

    Sammanfattning : Refrigeration plays a vital role today in various residential, commercial, and industrial processes, requiring refrigerants to facilitate the cooling or heating processes. Over time, refrigerants have undergone significant changes to meet technological, social, environmental, and economic needs. LÄS MER

  2. 2. Illustrative Mapping of Migration Campaigns in the Southern European Region during the COVID-19 Pandemic : A comparative approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Manuele Micheloni; [2022]
    Nyckelord :Digital Migration; Migration; Southern Europe; Data Visualization; Digital Campaign; COVID 19; Policy Development; Public Fundings; Migration Narratives; Digital Migration; Migration; Södra Europa; Datavisualisering; Digitalkampanj; COVID 19; Policyutveckling; Offentlig Finansiering; Migrationsnarrativ;

    Sammanfattning : Within the contemporary migration field, from a theoretic point of view, the communication aspect of it has been identified as an emerging priority, as its impact can affect both the public opinion and policymaking itself. In order to identify trends portraying migration narratives, as ways of representing the migration phenomena in a set historiographical context, a dataset comprehending migration-related campaigns has been developed during the timeframe 2009 - 2018. LÄS MER

  3. 3. Skolsituationen för barn och ungdomar med autism utan intellektuell funktionsnedsättning : Ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jenny Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Parent survey; high-functioning autism; school; support; environment; Föräldraenkät; högfungerande autism; skola; stöd; miljö;

    Sammanfattning : Introduktion: Det finns en stor variation avseende behov av stöd och anpassning i skolan för barn med autism utan intellektuell funktionsnedsättning. Begränsningar i social kommunikation, förmåga att se sammanhang, bristande exekutiv förmåga och känslighet för sensoriska intryck kan skilja sig mycket och är utmaningar skolan behöver ta hänsyn till. LÄS MER

  4. 4. Tillgängliga lärmiljöer : En tvärsnittsstudie om synnedsatta elevers lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ingela Broström; Petter Brandlöv; [2021]
    Nyckelord :Tillgängliga lärmiljöer; social miljö; pedagogisk miljö; fysisk miljö; skolans kvalitetsarbete; skolans kompetensarbete; skolans planeringsarbete; synnedsatta elever; elever med nedsatt synfunktion;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om synnedsatta elevers lärmiljö i förhållande till skolans kvalitetsarbete. I studien studeras sambandet mellan skolans kvalitetsarbete och synnedsatta elevers lärmiljö. LÄS MER

  5. 5. “Det gäller att kunna fånga, det gäller att kunna lyssna, det gäller att kunna se eleven och tolka det du ser” En studie av åtta socialpedagogers upplevelse av sin roll och samverkan med andra i skolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Olivia Jalkell; [2021]
    Nyckelord :Socialpedagog; Socialpedagogik; Relationer; Pedagogiska Relationer; Interaktion; Socialisation; Samtal; Lyssnande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker åtta socialpedagogers upplevelse av sin roll i skolan. Studien har gjorts utifrån ett syfte att förstå denna relativt nya yrkesroll i skolan, och bidrar med mer kunskap kring socialpedagogers potential och kompetens. LÄS MER