Sökning: "Social utveckling och Demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden Social utveckling och Demokrati.

  1. 1. Nyckelfaktorer för utveckling av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap: En forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Lundblad; Sandra Thelin; [2024]
    Nyckelord :democracy; democratic classroom; elementary school; middle school; student influence; demokrati; demokratiska arbetssätt; demokratisk undervisningsmetod; demokratiskt medborgarskap; demokratiuppdrag; lärare; mellanstadiet; samhällskunskap; SO; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Detta arbete utforskar utvecklingen av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap. Studiens syfte är att ge lärare en fördjupad förståelse för praktisk implementering av demokratiuppdraget, en central aspekt i den aktuella läroplanen för grundskolan (Lgr 22). LÄS MER

  2. 2. Pedagogers syn på sin egen yrkesroll i den demokratiska processen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Andersson; Maria Dalerstedt; [2023-10-26]
    Nyckelord :Elevinflytande; fritidshem; delaktighet; inflytande; formellt inflytande; informellt inflytande; demokrati; ledarskap; Covid-19-pandemi;

    Sammanfattning : Vår upplevelse är att kollegor talar om att det blivit en mycket begränsad möjlighet att genomföra en bra verksamhet, särskilt under den pågående Covid-19-pandemin, med ett varierat innehåll då det mesta av tiden ska bedrivas utomhus. Vi ser en risk med att fritidsverksamheten mer uppfattas och upplevs som barnpassning utomhus av pedagogerna, likt så som Haglunds (2009) diskurs, “överbliven tid” beskrivs. LÄS MER

  3. 3. Jantelagen och stigma : Hur polarisering och samhällsnormer påverkarungdomars politiska åskådningar och levnadsval

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Pontus Lindberg; Wictor Martin; [2023]
    Nyckelord :Jantelagen; Stigma; Polarisering; Samhällsnormer; Demokrati; Politik; Medborgerliga rättigheter; Uppgivenhet; Gnosjöandan;

    Sammanfattning : This study presents the problems in society regarding norms, stigmatization, different kinds ofcitizenship, and polarization in relation to politics and democracy. By analyzing these phenomenain regards to young people and their views on contemporary society, there are problems that areprevalent. LÄS MER

  4. 4. Datadriven stadsplanering som främjar hållbar utveckling : Bedömningsmodell för planområdes index (BPI)

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Joanna Szymanska; [2023]
    Nyckelord :Sustainable development; Data-driven urban planning; Evidence-based urban planning; Digital spatial planning process; Agenda 2030; GIS; Sustainability indicators.; Hållbar utveckling; Datadriven stadsplanering; Digital samhällsbyggnadsprocess; Agenda 2030; GIS; Hållbarhetsindikatorer; Evidensbaserad stadsplanering.;

    Sammanfattning : Denna studie, genomförd i samarbete med Sweco, syftar till att utveckla en omfattande modell för datadriven och hållbar stadsplanering med fokus på användningen av geografiska informationssystem (GIS). Med utgångspunkt i de 17 målen för hållbar utveckling enligt Agenda 2030, särskilt mål 11 och 13, utforskar studien konsekvenserna av den ökande urbaniseringen och dess påverkan på miljön, infrastrukturen och samhällsutvecklingen i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Undervisning i hållbar utveckling med musik som verktyg - En studie om estetiska processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Dahlberg; [2023]
    Nyckelord :estetiska läroprocesser; hållbar utveckling; musikundervisning; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge klarhet i hur musiklärare kan arbeta med undervisning för hållbar utveckling utifrån frågorna; Hur arbetar musiklärare med undervisning för hållbar miljö och Hur arbetar musiklärare med undervisning för hållbar demokrati? Studien presenterar tidigare forskning om undervisning för hållbar utveckling för att få ett historiskt perspektiv på frågan. Studien tar också upp tidigare forskning om musikens roll på en skola och hur musiken kan användas ur ett hållbarhetsperspektiv. LÄS MER