Sökning: "Sociala miljöer"

Visar resultat 1 - 5 av 509 uppsatser innehållade orden Sociala miljöer.

  1. 1. Social integration av barn med autism i den svenska kommunala grundskolan - Sociala relationer och acceptans mellan barn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Cabdinasir Mohamed; [2024-02-14]
    Nyckelord :Social integration;

    Sammanfattning : Sedan 2011 allt fler barn med autism tas emot idag i den svenska grundskolor eftersom de inte längre har rätt till grundsärskolan utan signifikanta intellektuella funktionsnedsättningar (SFS, 2010:800). Dock, vissa studier har visat att barn med autism i grundskolan är ensamma och är mindre accepterade av sina kamrater (Chamberlain et al; 2007). LÄS MER

  2. 2. Hur mår vi bra av en gågata? : faktorer som påverkar den mentala hälsan och upplevelsen bland stadens hårdgjorda miljöer, med gågatan i fokus

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Odd Nilsson; [2024]
    Nyckelord :gågata; gågator; boende i staden; miljöpsykologi; mental hälsa; landskapsarkitektur; rumslighet; grönska; ljudbild; trafik; människor; stress;

    Sammanfattning : De senaste 200 åren har städer blivit majoriteten av människans boendemiljö, både globalt och i Sverige. Att bo i en stad idag innebär en ökad risk för både fysisk och mental ohälsa. Stadsplaneringen kan bidra till att minska risken, genom att ta hänsyn till faktorer som bidrar till ett ökat välbefinnande i staden. LÄS MER

  3. 3. Grön infrastruktur, den multifunktionella vägen mot hållbar utveckling : En studie hur multifunktionelitet integreras i planeringen av grönytor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Alva Pelle-Bäck; [2024]
    Nyckelord :multifunktionell; grön infrastruktur; grönytor; ekosystemtjänster; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att fördjupa kunskapen kring hur grön infrastruktur används som verktyg i planeringen av grönytor i urbana miljöer för att bidra till hållbar utveckling utifrån konflikter och synergier som identifieras. Grön infrastruktur beskrivs både i form av multifunktionella grönytor och hur de sammankopplas genom att beakta helheten av grönstrukturen. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares perspektiv på inkludering av barn i behov av särskilt stöd : Förutsättningar och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Julia Hugsén; Anna Sallander; [2024]
    Nyckelord :children with special needs; inclusion; preschool teachers perspective; preschool teachers preconditions; preschool teachers strategies; barn i behov av särskilt stöd; förskollärares förutsättningar; förskollärares strategier; förskollärarperspektiv; inkludering;

    Sammanfattning : Förskolan ska erbjuda barn stimulans och stöd med avsikt att ge varje enskilt barn goda möjligheter att tillägna sig utbildningen. Förskollärare har ett stort ansvar i inkluderingen av barn i behov av särskilt stöd. Tidigare forskning visar att inkludering är ett mångfacetterat begrepp. LÄS MER

  5. 5. Drysanpromenaden : ett programförslag för ett rekreativt promenadstråk längs Drysan i Skara

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Johanna Wilhelmsson; [2024]
    Nyckelord :Skara; Drysan; åpromenad; blågröna stråk; rekreation; PSD;

    Sammanfattning : Den pågående urbaniseringen tillsammans med en ökande befolkning har lett till att antalet människor som idag bor i städer jämfört med på landsbygden har ökat betydligt. I strävan efter en hållbar utveckling förespråkas förtätning, vilket i många fall innebär att urbana grönytor fragmenteras och rekreativa kvalitet kan försämras. LÄS MER