Sökning: "Sociokulturella ramar"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Sociokulturella ramar.

  1. 1. Specialpedagogers bidrag i skolanskompetenshöjande insatser : en fenomenografiskt inspirerad studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Gulla Schornack; [2017]
    Nyckelord :Specialpedagog; kollektivt lärande; handledning; handledningssamtal; grupphandledning;

    Sammanfattning : Denna fenomenografiskt inspirerade studie har som syfte att öka kunskapen om variationen i specialpedagogers uppfattningar av sina bidrag i skolans kompetenshöjande insatser. Syftet är även att försöka fördjupa förståelsen för specialpedagogers inflytande på lärares kompetensutveckling. LÄS MER

  2. 2. “Barnen får bestämma så att säga över sin egen kropp. De får både äta så mycket de vill eller inte.” : - En kvalitativ studie om några förskollärares uppfattningar om huruvida barns delaktighet och inflytande vid lunchen kan främja barns förståelse för mat och den egna kroppen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Selma Obradovac; Antje Porstmann; [2017]
    Nyckelord :Inflytande; delaktighet; barnsyn; måltid; förskola; pedagogens professionella roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra några förskollärares uppfattningar kring huruvida barns inflytande vid lunchsituationen kan främja barns förståelse för mat och den egna kroppen. Vi utgår från tre frågeställningar: Hur organiserar de intervjuade förskollärare lunchsituationen? Vilka pedagogiska utmaningar innebär barns inflytande vid lunchsituationen, enligt de intervjuade förskollärarna? Hur ser förskollärarna på det lärande som sker vid lunchsituationen (genom barns inflytande) med avseende på förhållandet mellan mat och den egna kroppen? Resultatet tolkades i relation till det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Var går gränsen egentligen? : - En studie om mobbningsförebyggande arbete i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Amer Suskic; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; Förebyggande arbete; Sociokulturellt perspektiv; Proximala utvecklingszonen; Fritidslärare; Barn;

    Sammanfattning : Antal sidor: 37 Syftet med studien är att skapa kunskap om hur fritidslärare beskriver det förebyggande arbetet mot mobbning i sina respektive verksamheter. Frågeställningarna är – Var går gränsen mellan kränkande handlingarna och skoj, enligt fritidslärarna? Hur beskriver fritidslärarna det förebyggande arbetet mot mobbning på fritidshemmen? Det sociokulturella perspektivet genomsyrar den kvalitativa studie där fokusgrupper hölls för datakonstruktion. LÄS MER

  4. 4. Problemlösning i matematik för elever inom autismspektrumtillstånd. Åtta matematiklärares uppfattningar om styrkor, svårigheter och stödjande undervisningsformer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Karlsson; Marcus Nordin; [2014-06-03]
    Nyckelord :specialpedagogik; autismspektrumtillstånd; matematik; problemlösning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka matematiklärares uppfattningar om vilka styrkor och svårigheter elever inom autismspektrumtillstånd (AST) uppvisar beträffande problemlös-ning i matematik i åk 6-9 och hur lärarna anser att undervisning kan bedrivas för att eleverna ska nå målen inom området i åk 9.Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv, där kommunikativa processer är cen-trala i mänskligt lärande och utveckling (Säljö, 2000). LÄS MER

  5. 5. Lär på plats : En fallstudie kring Arbetsplatsförlagt Lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT); Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Gunnar Andersson; Camilla Eliasson; [2013]
    Nyckelord :APL; praktik; handledare; entreprenö riellt lärande; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka hur arbetsförlagt lärande, APL fungerar på ett företagsom tar emotelever från ett yrkesinriktat gymnasieprogram.Vi har gjort en fallstudie kring detta företag och genomfört intervjuer med tre elever som varit på detta företag på sin praktik, APL. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet Sociokulturella ramar.

Din email-adress: