Sökning: "Soft drinks"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Soft drinks.

  1. 1. Sockerskattens roll i utvecklingen av hälsosamma matvanor för barn - en studie som belyser hur en sockerskatt kan påverka svenska livsmedelsföretag.

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Gabriella Falk; [2023]
    Nyckelord :Socker; livsmedel; barnmat; sockerskatt; matvanor; folkhälsa; livsmedelsföretag; samhällsekonomi; beslutsteori; strategi;

    Sammanfattning : Allt fler länder börjar se ett växande folkhälsoproblem samt att det samhällsekonomiska perspektivet påverkas negativt till följd av en hög sockerkonsumtion bland befolkningen. I Sverige har man börjat se en minskning av direktkonsumtionen av socker (råsocker och bitsocker) samtidigt som intaget av socker i form av choklad, konfektyr som bakverk, godis samt läskedrycker har ökat kraftigt. LÄS MER

  2. 2. Kunskap om dental erosion samt konsumtion av sur dryck bland ungdomar : En tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Mikaela Frycklund; Sofia Larsson; [2023]
    Nyckelord :Acidic drink; adolescents; consumption; dental erosion; knowledge; Dental erosion; konsumtion; kunskap; sur dryck; ungdomar;

    Sammanfattning : Introduktion/Bakgrund: Dental erosion är en irreversibel kemisk process som innebär förlust avtandsubstans. Läskförsäljning i Sverige ökar varje år och ungdomars konsumtion av läsk är en bidragandeorsak till dental erosion. LÄS MER

  3. 3. ”TO BE OR NOT TO BE WOKE?” : En multimodal kritisk diskursanalys av performativ aktivism bland varumärken som kapitaliserar på sociopolitiska aspekter med avstamp i internetfenomenet ”Woke Washing”.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Saly Al-Shaibani; Lisette Svan; [2022]
    Nyckelord :Woke Washing; Brand Activism; Representation; Masculinity; MCDA; Woke Washing; Varumärkesaktivism; Representation; Maskulinitet; MCDA;

    Sammanfattning : This study analyzes a commercial by Gillette (2019) and a commercial by Pepsi (2017), which are based on the movements Me Too and Black Lives Matter. The purpose of the study is to examine the commercials with a multimodal critical discourse analysis (MCDA) and with the help of associated semiotic resources analyze communicative and visual performances that appear in the commercials. LÄS MER

  4. 4. Marknadsföring under världsmästerskapet i fotboll år 2022 i Qatar : En studie avseende marknadsföring av ohälsosam Tv-reklam och sponsring under världsmästerskapet i fotboll år 2022 i Qatar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Oussema Kharrat; Walid Nur; [2022]
    Nyckelord :FIFA World Cup; Unhealthy TV Advertising; Time Span; Color and Design; Världsmästerskapet i Fotboll; Ohälsosam Tv-reklam; Tidsspann; Färg och Design;

    Sammanfattning : Despite the development of digitization, traditional marketing in the form of TV advertising and sponsorship has continued to appear as a marketing strategy for companies and organizations. This is because people spend a lot of time watching different programs, movies and sporting events on different TV channels, which gives this type of marketing a large reach. LÄS MER

  5. 5. Punktskatt på sockerhaltiga drycker och dess inverkan på konsumtionsbeteende

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

    Författare :Beata Malmström; Alice Törnqvist; [2021-03-23]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis studies the relationship between consumption and the price level of sugary drinks, to examine whether an imposed excise tax on soft drinks will affect consumption behavior. By studying this relationship, an excise tax to reduce consumption to a recommended, healthy level has been calculated. LÄS MER