Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Granskning av digitala  genomgångar i matematik : En innehållsanalys med fokus på hur representationsformer används vid subtraktion med tiotalsövergång

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sounia Barsoum; Annica Blomgren; [2020]
    Nyckelord :Representationsformer; transformationer; digitala läromedel; subtraktion;

    Sammanfattning : Intresset för den här studien ligger i den ökande tillgången på digitala resurser i skolan och vad de eventuellt kan tillföra undervisningen. Syftet med denna studie är att identifiera hur två digitala läromedel i matematik använder representationsformer i sina genomgångar kring subtraktion med tiotalsövergång och vad i detta som kan ses som kritiskt för elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 2. Neurodidaktik och matematik : En litteraturstudie om neurodidaktikens betydelse för matematikundervisningen

    M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Lena Björkhagen; Sounia Barsoum; [2011]
    Nyckelord :Educational Neuroscience; Mathematics; Numeracy; Literacy; Neurodidaktik; matematik; hjärnforskning;

    Sammanfattning : Ämnet neurodidaktik bygger på hjärnforskning och etablerade teorier inom det pedagogiska området. Syftet med vår studie är att dra slutsatser av de rön vi finner inom hjärnforskningen som studerar hur hjärnan fungerar i inlärningssammanhang. LÄS MER