Sökning: "Special Education Teacher"

Visar resultat 21 - 25 av 449 uppsatser innehållade orden Special Education Teacher.

  1. 21. Specialpedagogik i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar avspecialpedagogik och specialpedagogens roll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Martina Ladekrans Nåhle; Jonna Ljunggren; [2023]
    Nyckelord :förskola; specialpedagogik; specialpedagog; anpassningar; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I vår studie utgick vi ifrån två frågeställningar som sökte svar på vilka uppfattningar förskollärare har av vad specialpedagogik i förskolan innebär samt vilka uppfattningar förskollärare har av specialpedagogens roll i förskolan. Syftet med studien var att söka svar på de två frågeställningarna för att generera en ökad förståelse för vilka förväntningar och utmaningar vi kan tänkas möta i vår framtida yrkesroll. LÄS MER

  2. 22. Barn ska få inflytande men inte över allting : En fenomenografisk studie om förskollärares föreställningar om barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lisa Johansson; Melina Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Children´s rights; influence; participation; phenomenographic; preschool; Barns rättigheter; delaktighet; fenomenografi; förskola; inflytande;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to contribute with increased knowledge regarding preschool teacher’s notions of children’s participations and influence in preschool. To find out about this we used semi-structured interviews as a method when we interviewed eights preschool teachers in four different preschools in the same municipality. LÄS MER

  3. 23. Barns rättigheter till en likvärdig utbildning : En studie om barnets rätt till hjälpmedel och stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Emelie Sköld; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Aid; children with special needs; inclusion; preschool teacher; professional way of working; Barn med särskilda behov; förskollärare; hjälpmedel; inkludering; professionellt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka hur förskollärarna arbetar med barn som är i behov av särskilt stöd, hur barnen inkluderas i undervisningen och vilka hjälpmedel och resurser de har att tillgå, samt om förskollärarnas arbetssätt och kompetens har betydelse i verksamheten. Genom en kvalitativ metod har strukturerade intervjuer av fyra förskollärare genomförts i Gävle kommun. LÄS MER

  4. 24. Strategier hos kristna lärare inom Sveriges skolor - med ett extra fokus på naturvetenskapsundervisning

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Erik Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Teacher strategies; education; Christianity; Lärarstrategier; undervisning; kristendom;

    Sammanfattning : Denna studie för till ljuset strategier som kristna lärare använder i sitt yrkesliv. Särskilt intresse under slutanalysen ges till de strategier som är specifikt aktuella i naturvetenskapsundervisning. Utöver lärarstrategier presenteras resultat om kommentarer kring yrkets lämplighet för kristna. LÄS MER

  5. 25. Inkluderande matematikundervisning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : ur ett speciallärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Rasema Havic; [2023]
    Nyckelord :Adapted instruction; challenges; inclusion; math; NDD; special education teachers; anpassningar; inkludering; matematik; NPF; speciallärare; utmaningar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain increased knowledge on how three special education teachers include students with neurodevelopmental disorders (NDD) in math lessons. Moreover, the study aims to provide a deeper understanding of the challenges and benefits of inclusive math education for NDD students. LÄS MER