Sökning: "Special group of education"

Visar resultat 1 - 5 av 265 uppsatser innehållade orden Special group of education.

  1. 1. En undersökning av sambandet mellan morfologisk medvetenhet och avkodningsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Isabelle Gripenrot; Leona Tjernström; [2024]
    Nyckelord :speciallärare; avkodningssvårigheter; avkodning; fonologisk medvetenhet; morfologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : Many students struggle with their reading development and according to the curriculum, the school has a responsibility to find methods that support and develop all students learning. Morphological awareness and how it contributes to reading development has got more attention in research lately. LÄS MER

  2. 2. Vad gör jag sen? : En litteraturstudie om unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras relation till sysselsättning och arbete

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Therése Andersson; [2024]
    Nyckelord :daily activity; employment; intellectual disability; labour market; post-school occupation;

    Sammanfattning : Studies and reports have shown that a significant portion of young individuals with intellectual disabilities who complete their studies at special needs upper-secondary school find themselves outside the labor market. Among these, a considerable number are described as being somewhere else, i.e., not in employment, education, or daily activities. LÄS MER

  3. 3. Finns det en förskola för alla? : Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Eldstedt; Fanny Engström; [2024]
    Nyckelord :approach; inclusion; preschool; special support; strategies; teacher; förhållningssätt; förskola; förskollärare; inkludering; strategier; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd, samt hur de beskriver sitt arbete för att inkludera alla barn i förskolan. Studien har utgått från ett relationellt-, ett kategoriskt och ett dilemmaperspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  4. 4. "Jag kommer aldrig ha en relation" : En retorikvetenskaplig studie om sexualundervisning i anpassade skolformer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Retorik

    Författare :Emmy Ingesson; [2023]
    Nyckelord :Sexual education; disability; invitational rhetoric; appreciative inquiry; intersectionality; rhetorical agency;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor’s thesis is to investigate school staff's attitudes towards sexual education for young people with disabilities, within special needs education in Sweden. The rhetorical analysis aims to include answers to what school staff members consider to be adequate sexual education, what obstacles and opportunities they see as well as how they experience their own and their students' rhetorical agency. LÄS MER

  5. 5. Psykosociala behov hos tonåringar och unga vuxna med cancersjukdom : -  en allmän litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Anne Gustafsson; Sundström Karin; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; young adults; cancer; psychosocial needs; psychosocial support; Tonåringar; unga vuxna; cancer; psykosociala behov; psykosocialt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tonåringar och unga vuxna (15–39 år) som insjuknar i cancer möts av emotionella, fysiska och sociala utmaningar. Utöver rädsla för cancersjukdomen kan utbildning och jobb samt den ekonomiska situationen oroa. LÄS MER