Sökning: "Specific Language Impairment"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Specific Language Impairment.

  1. 1. Speech Classification using Acoustic embedding and Large Language Models Applied on Alzheimer’s Disease Prediction Task

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maryam Kheirkhahzadeh; [2023]
    Nyckelord :Speech classification; Alzheimer’s disease detection; GPT-3; BERT; Text embedding; Dementia; wav2vec2.0; Klassificering av tal; detektion av Alzheimer’s sjukdom; GPT-3; BERT; textinbäddning; demens; wav2vec2.0;

    Sammanfattning : Alzheimer’s sjukdom är en neurodegenerativ sjukdom som leder till demens. Den kan börja tyst i de tidiga stadierna och fortsätta under åren till en allvarlig och obotlig fas. Språkstörningar uppstår ofta som ett av de tidiga symptomen och kan till slut leda till fullständig mutism i de avancerade stadierna av sjukdomen. LÄS MER

  2. 2. Beaktande av teoretisk grund i intervention för barn med språkstörning i de nordiska länderna: är erfarenhet en påverkande faktor?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Ida Gustafsson; Tove Wadman Drakenfors; [2023]
    Nyckelord :språkstörning; DLD; Norden; intervention; erfarenhet; teori om språkutveckling; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsarbetet är att belysa eventuell variation i Norden i val av och hänsyn till teori utifrån erfarenhet av att arbeta med barn med språkstörning (DLD). Metod: Materialet utgörs av enkätsvaren från nordiska deltagare i COST Action IS1406 (2019), ett projekt som syftade till att undersöka hur logopeder och andra professioner i Europa arbetar med intervention för barn med DLD. LÄS MER

  3. 3. “Man famlar lite i mörkret” : Lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Mercy Chepngeno; Ellen Joyce; Alana York; [2023]
    Nyckelord :DLD; SLI; developmental language disorder; specific language impairment; elementary school; middle school; high school; school-aged; education; teachers; special education teachers; qualitative; focus groups; collaboration; SLP; speech and language pathology; experiences; språkstörning; skolbarn; grundskolan; gymnasiet; utbildning; lärare; speciallärare; specialpedagog; kvalitativ; innehållsanalys; fokusgrupper; logoped; samarbete; upplevelser;

    Sammanfattning : Developmental language disorder (DLD) is a communication disorder which can greatly affect a child’s ability to achieve academic goals. In Sweden, all children have the right to receive the support they need in school. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation vid afasi - Hur gör fysioterapeuten?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Linnéa Rydén; [2023]
    Nyckelord :Stroke; afasi; rehabilitering; fysioterapeut; kommunikation;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING                                                                                      Bakgrund: Afasi är en nedsättning av språkliga funktioner som oftast orsakas av stroke. För en person med afasi är det i varierande grad svårt att kommunicera. LÄS MER

  5. 5. Undervisning av elever med språkstörning : Tolv lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Sundin Haneskog; Veronica Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; DLD; Language Disorder; LD; Specific Language Impairment; SLI; Språkstörning; Undervisning; DLD; LD;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen kring hur några lärare undervisar elever med språkstörning på låg-, mellan- och högstadiet. Syftet uppnås genom att intervjua lärare och på så sätt få svar på frågeställningarna: Hur anpassar lärarna undervisningen för elever med språkstörning samt vilka utmaningar upplever lärarna att eleverna har? Vilka assisterande verktyg har lärarna tillgång till och använder? I vilken utsträckning anser lärarna att de har kunskaper och tillgång till stöd för att anpassa undervisningen för elever med språkstörning? I undersökningen framkommer att lärarna gör anpassningar i klassrummet för att elever med språkstörning ska kunna nå kunskapsmålen, men att de känner sig osäkra på hur de på bästa sätt skall göra lämpliga anpassningar. LÄS MER