Sökning: "Språkliga medel"
Visar resultat 26 - 30 av 47 uppsatser innehållade orden Språkliga medel.
26. Musik som kommunikativt medel för elever påtidig utvecklingsnivå : En fenomenologisk studie om utvecklingsstörning, musik, språk och kommunikation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka hur några speciallärare och specialpedagoger ser på arbete med musik, språk och kommunikation för elever på tidig utvecklingsnivå. Fokuseringen är hur de ser på att använda musik för att nå språkliga och kommunikativa mål för elever i gymnasiesärskolan. LÄS MER
27. Arbetsrelaterad svenska : en studie av sfi-studerandes språkliga miljö på praktikplatsen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Det har länge funnits en samhällsdebatt kring svenska för invandrare (sfi) och dess möjligheter att stödja de sfi-studerande så att de utvecklar rätt svenska för arbetslivet, där det krävs att man kan kommunicera både i och om arbetet och för mer sociala ändamål. Effektiviteten av praktik som medel för detta är omdebatterad. LÄS MER
28. Einsame Worte vom Rand der Welt : Melitta Urbancic - Eine Analyse ihrer Lyrik
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Abstract 2014 utgavs postumt en liten tvåspråkig (isländsk-tysk) diktsamling ”Vom Rand der Welt” av Melitta Urbancic (1902-1984), en österrikisk judinna som 1938 flydde i exil till Island. I mitt arbete undersöker jag vilka språkliga och formella medel Melitta Urbancic använder i sin lyrik och vilka ämne hon tar upp. LÄS MER
29. Perspectives on Power : Teaching Suzanne Collins’s The Hunger Games and the Concept of Power in the English Language Classroom
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Målet med uppsatsen är att visa hur Suzanne Collins’s The Hunger Games kan användas i ett språkklassrum för att introducera begreppet makt. Målet är även att, från ett makt-perspektiv, kunna påvisa att spektaklet Hungerspelen kan uppfattas som ett medel för systematiskt förtryck, förödmjukelse och avhumanisering av den styrande makten. LÄS MER
30. Gymnasieelevers skriftliga argumentation : En jämförande studie av gymnasieelevers skriftliga argumentation i nationella proven i svenska och svenska som andraspråk 1
Magister-uppsats, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I föreliggande uppsats studeras hur elever i svenska 1 och svenska som andraspråk 1 på gymnasiet bedriver skriftlig argumentation i nationella proven utifrån aspekterna logik, empiri och språkliga medel. Uppsatsen syfte är dels att få ökad kunskap om likheter och skillnader mellan eleverna i svenska och svenska som andraspråks skriftliga argumentation, dels vad som skiljer elevtexterna med betyget E (godkänt) och F (underkänt) utifrån nämnda aspekter. LÄS MER