Sökning: "Språkliga medel"

Visar resultat 26 - 30 av 47 uppsatser innehållade orden Språkliga medel.

  1. 26. Musik som kommunikativt medel för elever påtidig utvecklingsnivå : En fenomenologisk studie om utvecklingsstörning, musik, språk och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Lindgren; [2015]
    Nyckelord :Phenomenology; mental retardation; music; communication.; Fenomenologi; utvecklingsstörning; musik; kommunikation.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka hur några speciallärare och specialpedagoger ser på arbete med musik, språk och kommunikation för elever på tidig utvecklingsnivå. Fokuseringen är hur de ser på att använda musik för att nå språkliga och kommunikativa mål för elever i gymnasiesärskolan. LÄS MER

  2. 27. Arbetsrelaterad svenska : en studie av sfi-studerandes språkliga miljö på praktikplatsen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Sara Belin; [2015]
    Nyckelord :sfi; praktik; andraspråk; arbetsrelaterad svenska; arbetslivsrelevant svenska; yrkessvenska; språkinlärning; svenska för invandrare; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Det har länge funnits en samhällsdebatt kring svenska för invandrare (sfi) och dess möjligheter att stödja de sfi-studerande så att de utvecklar rätt svenska för arbetslivet, där det krävs att man kan kommunicera både i och om arbetet och för mer sociala ändamål. Effektiviteten av praktik som medel för detta är omdebatterad. LÄS MER

  3. 28. Einsame Worte vom Rand der Welt : Melitta Urbancic - Eine Analyse ihrer Lyrik

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Agneta Hauber; [2015]
    Nyckelord :Exil; Sprachlosigkeit; Fremdsein; Neuorientierung; Exil; sprákförlust; främlingskap; nyorientering;

    Sammanfattning : Abstract   2014 utgavs postumt en liten tvåspråkig (isländsk-tysk) diktsamling ”Vom Rand der Welt” av Melitta Urbancic (1902-1984), en österrikisk judinna som 1938 flydde i exil till Island. I mitt arbete undersöker jag vilka språkliga och formella medel Melitta Urbancic använder i sin lyrik och vilka ämne hon tar upp. LÄS MER

  4. 29. Perspectives on Power : Teaching Suzanne Collins’s The Hunger Games and the Concept of Power in the English Language Classroom

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Martin Wildstam; [2014]
    Nyckelord :The Hunger Games; Power; Power Over; Power To; Humiliation; Dehumanization; Oppression; School.;

    Sammanfattning : Målet med uppsatsen är att visa hur Suzanne Collins’s The Hunger Games kan användas i ett språkklassrum för att introducera begreppet makt. Målet är även att, från ett makt-perspektiv, kunna påvisa att spektaklet Hungerspelen kan uppfattas som ett medel för systematiskt förtryck, förödmjukelse och avhumanisering av den styrande makten. LÄS MER

  5. 30. Gymnasieelevers skriftliga argumentation : En jämförande studie av gymnasieelevers skriftliga argumentation i nationella proven i svenska och svenska som andraspråk 1

    Magister-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :David Haas; [2014]
    Nyckelord :gymnasieelevers argumentation; skriftlig argumentation; argumentationsanalys; nationella prov; svenska; svenska som andraspråk; bedömningsanvisningar; logik; empiri; språkliga medel;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats studeras hur elever i svenska 1 och svenska som andraspråk 1 på gymnasiet bedriver skriftlig argumentation i nationella proven utifrån aspekterna logik, empiri och språkliga medel. Uppsatsen syfte är dels att få ökad kunskap om likheter och skillnad­er mellan eleverna i svenska och svenska som andraspråks skriftliga argument­a­­tion, dels vad som skiljer elevtexterna med betyget E (godkänt) och F (underkänt) utifrån nämnda aspekter. LÄS MER