Sökning: "Språkstimulans"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet Språkstimulans.
1. Flerspråkighet i förskolan Ett utvecklingsarbete baserat på språksamlingar utifrån videoobservation
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Frågeställningar som skulle besvaras var hur pedagogerna kan arbeta för att stötta verbalspråksutvecklingen i samlingen samt hur de kan arbeta för att möjliggöra att flerspråkiga barn blir mer delaktiga och inkluderade under samlingen. För att ge barnen det svenska språkstöd som de har rätt till måste man se till hur pedagogerna i förskolan arbetar och tänka utifrån detta. LÄS MER
2. Vårdnadshavares upplevelser av språkstimulansföreläsningen vid Norrlands universitetssjukhus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Tal- och språksvårigheter är inte ovanligt bland barn i förskoleåldern. För att få hjälp med dessa svårigheter krävs en logopedisk bedömning. På grund av långa väntetider kan barn tvingas vänta länge på logopediska insatser. LÄS MER
3. Stimulerar läromedel i engelska för årskurs 5 till språkinlärning? : En komparativ studie av textböcker och övningsböcker för årskurs 5, utifrån Krashens Theory of Second Language Acquisition.
L2-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilket manöverutrymme läromedel i engelskundervisningen ger till språkförvärvande med fokus på Stephen Krashens hypotes om optimal språkstimulans. Tre forskningsfrågor undersöks: 1. Hur begripligt är språket i läromedel som används i engelskundervisning i svenska skolor idag? 2. LÄS MER
4. BHV-sjuksköterskors hälsofrämjande arbete vid hembesök när barn är åtta månader
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Ökade fall av barnolyckor och språkstörningar hos barn har blivit vanligare enligt forskning. BHV-sjuksköterskor i Sverige innehar nyckelrollen i det hälsofrämjande arbetet för att motverka detta. LÄS MER
5. Förskollärares arbete med barns språkutveckling : en studie om hur förskollärare i förskolan arbetar med att stimulera barns tidiga språkutveckling
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar för att stimulera barns tidiga språkutveckling. Vår arbetslivserfarenhet, egna erfarenheter samt det personliga intresset för barns språkutveckling är det som har styrt vårt val av att undersöka hur förskollärare, i förskolan, stimulerar barns tidiga språkutveckling. LÄS MER