Sökning: "Strategiska affärssystem"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Strategiska affärssystem.

  1. 1. Implementationsprocess i ett startup : Kritiska faktorer som påverkar startups i deras implementationsprocess

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Felix Johansson; Hanna Bodén; [2023]
    Nyckelord :Implementation; ERP; business systems; critical factors; Implementation; ERP; Affärssystem; Kritiska faktorer;

    Sammanfattning : This study aims to explore critical factors about the implementation process in start-ups or small companies. Earlier research has indicated that there are several critical factors that have a negative influence on the performance if not being reached. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer som uppfattas som mest kritiska under införandeprocesser av affärssystem : En fallstudie ur systemleverantören ECITs interna projektgruppsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Erik Järneteg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ett affärssystem är ett användarbaserat informationssystem designat för tillhandahållande av information i syfte att stödja operativa -och strategiska funktioner i ett företag. Trots fördelarna som ett affärssystem medför är införandeprocessen komplex, där projekten löper stor risk att ta längre tid än förväntat, bli dyrare än vad man har satt budget för, och för tekniskt komplicerad för slutanvändaren att använda. LÄS MER

  3. 3. Användarutbildning i etablerade affärssystem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Philip Johansson; Joakim Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Användning av affärssystem i organisationer kan generera operativa och strategiska fördelar. För att användare ska nyttja affärssystem till dess potential är det av vikt med användarutbildning för att användare ska besitta kunskap i affärssystem. Tidigare forskning har fokuserat på användarutbildning i samband med implementation. LÄS MER

  4. 4. Hur 3PLs kan skapa värde genom sitt tjänsteutbud - En studie som undersöker köpare av tredjepartslogistik och deras syn på värdeskapande aktiviteter inom sjötransport

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jacob Hallberg; Rickard Säterö; [2018-06-26]
    Nyckelord :Third-Party Logistics; 3PL; Outsourcing; Strategic Partnerships; Trends in Freight Forwarding; Logistics Services; Purchasing; Value-adding;

    Sammanfattning : Priset har länge varit en central del i valet av 3PL-aktör, vilket resulterat i en hårt prispressad bransch. Låg marginal har i sin tur medfört problematisering i att tillföra nya innovationer inom branschen. För att bryta denna onda cirkel måste 3PL-aktörer skapa värde till deras kunder för att rättfärdiga ett högre pris. LÄS MER

  5. 5. Kategoristruktur för inköp av indirekt material : En fallstudie inom kategoristyrning vid Väderstad AB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Daniel Lundmark; [2018]
    Nyckelord :Category management; Inköp; Kategoristyrning; Kategorisering; Kategoristruktur; Indirekt material;

    Sammanfattning : Inköp är idag av central betydelse för ett företags lönsamhet och bidrar även på ett avgörande sätt till dess konkurrenskraft. Vidare ökar vikten av effektivt inköp av indirekt material i takt med den ökande andelen outsourcing av icke-kärnkompetenser, expansion av servicesektorn och en ökande global konkurrens. LÄS MER