Sökning: "Studie- och yrkesvägledning hela skolans ansvar"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Studie- och yrkesvägledning hela skolans ansvar.

  1. 1. Studie- och yrkesvägledarens arbete med att förebygga könstraditionella gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Janet Linderos; Maria Andersson; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieval; normkritik; skolledning; studie- och yrkesvägledning; traditionella könsmönster.;

    Sammanfattning : Forskning visar att normer och strukturer har stor påverkan på könsbundna studie- och yrkesval för elever inför gymnasievalet. Genom en kvalitativ metod har vi intervjuat sju studie- och yrkesvägledare på högstadiet, med syftet att undersöka vilka möjligheter och begränsningar de har i sitt arbete med att förbereda högstadieelever inför gymnasievalet. LÄS MER

  2. 2. Valkompetens : En kvantitativ studie om lärares arbete med valkompetens för elever inom obligatorisk skola

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sandra Dahlinger; [2023]
    Nyckelord :Career Management Skills; CMS; teachers; career guidance; choice of upper secondary programs; Valkompetens; lärare; bred vägledning; gymnasieval.;

    Sammanfattning : Omval inom och avhopp från gymnasieskolan har ekonomiska konsekvenser för såväl skola som samhället och individen själv. En utvecklad valkompetens från grundskolan ses som ett verktyg för att nå förändring. LÄS MER

  3. 3. Organisatorisk och social arbetsmiljö för studie- och yrkesvägledare : - En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Simone Viebke; [2023]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; Studie- och yrkesvägledare; Institutionell teori; Krav- och kontrollmodellen;

    Sammanfattning : Studiens problemformulering bygger på studie- och yrkesvägledaryrkets avsaknad avformella strukturer gällande utformning av tjänsten samt uppdrags- och arbetsbeskrivning.Problemformuleringen synliggör även skillnaderna mellan formella strukturer och praxisinom vägledningsuppdraget. LÄS MER

  4. 4. Studie- och yrkesvägledningsuppdraget : Hela skolans eller ingens ansvar?

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ylva Olsdotter Drebold; [2023]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; svårbemästrade problem; läroplansteori;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning i skolan brukar benämnas både som vid och snäv. Den vida bemärkelsen, som är i fokus i den här studien, innebär all verksamhet som bidrar till att eleverna får kunskap och färdigheter för att kunna göra val, som till exempel att utveckla sin självkännedom, lära sig om mer om arbetslivet och utbildningar eller att göra studiebesök. LÄS MER

  5. 5. Hela skolans ansvar : En kvalitativ studie av studie- och yrkesvägledares perspektiv på vid vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Hedin; Cecilia Lanerud Weinacht; [2022]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; hela skolans ansvar; vägledning i vid bemärkelse; samverkan; valkompetens;

    Sammanfattning : I en granskning av Skolinspektionen framkom att ansvaret för vägledningen i skolan ligger på den enskilda studie- och yrkesvägledaren, vilket betonas i de styrdokument som reglerar vägledning i skolan. Syftet med studien är att få en inblick i hur studie- och yrkesvägledare inom grundskolan uppfattar och beskriver skolans arbete med vägledning i vid bemärkelse. LÄS MER