Sökning: "Sum elever matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 59 uppsatser innehållade orden Sum elever matematik.

  1. 6. Resonemang för elever i SUM – Mellanstadielärares uppfattningar om matematiska kompetenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Lundberg Stenvall; Stina Lundstedt; [2022]
    Nyckelord :inkludering; konceptuell kunskap; kreativa resonemang; procedurell kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få syn på förutsättningarna för elever i särskilda undervisningsbehov i matematik att utveckla samtliga matematiska förmågor, med huvudfokus på resonemangsförmågan. Genom intervjuer undersöktes hur mellanstadielärare arbetade med de olika förmågorna och hur de såg på inkludering i matematik samt deras önskningar om specialpedagogiskt stöd. LÄS MER

  2. 7. Betydelsen av arbetsminnets kapacitet för matematikinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hanna Hinderup; Ola Petersson; [2022]
    Nyckelord :Arbetsminne; belastning; cognitive load theory; kapacitet; matematikinlärning; SUM;

    Sammanfattning : Detta arbete berör arbetsminnets betydelse för matematikinlärning och hur lärare kan arbetaför att optimera lärandet för elever med svagt arbetsminne. Syftet med arbetet var att göra ensammanställning och översikt om vad forskningen säger angående hur elever imatematiksvårigheter utifrån ett svagt arbetsminne kan stöttas i skolan. LÄS MER

  3. 8. Speciallärares arbete med kartläggning i relation till SUM : - en studie om kommunikationens betydelse vid kartläggning i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cecilia Lind Behrenfors; Camilla Ljungberg; [2022]
    Nyckelord :matematik; SUM; speciallärare; specialpedagogik; kartläggning; uppföljning; kommunikation; organisation;

    Sammanfattning : För oss som blivande speciallärare i matematik finns ett särskilt intresse av att utforska speciallärares arbete med kartläggning av elever i särskilda undervisningsbehov i matematik, SUM. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur speciallärare arbetar med kartläggning i relation till elever i SUM och vilket utrymme   som kommunikationen ges i olika processer. LÄS MER

  4. 9. Speciallärares uppfattningar om arbetet med särskilt undervisningsbehov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna Nyberg; [2022]
    Nyckelord :special education; special needs; special educational perspective; specialundervisning; särskilda behov; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Varje skola får utforma sitt specialpedagogiska stöd och det får konsekvenserna att det organiseras på olika sätt, att insatserna varierar och att tillfället när stödet sätts in varierar. Det innebär att speciallärare ofta är ensamma i sitt uppdrag. LÄS MER

  5. 10. Intensivundervisning i matematik ur ett elevperspektiv : En interventionsstudie med fokus på elevers upplevelser av intensivundervisning i matematik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Catharina Eriksson; Maria Förster; [2022]
    Nyckelord :Elevperspektiv; SUM; intensivundervisning; inkludering; förlektion; taluppfattning; KASAM;

    Sammanfattning : Denna studie ger en inblick i några elevers upplevelser av matematiken i skolan. Syftet var att undersöka hur elever talar om sin inställning till matematik och matematikundervisning samt om sin upplevelse av intensivundervising. LÄS MER