Sökning: "Svensk Läraretidning"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Svensk Läraretidning.
1. Kampen om kristendomsundervisningen i folkskolan : En studie av debatten om kristendomsundervisningen i Svensk Läraretidning under 1880- och 1910-talet.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/ReligionsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att jämföra Svensk Läraretidnings tankar och idéer om kristendomens roll i folkskolan under 1880-talet samt 1910-talet. Till syftet formulerades följande frågeställningar; • Framträder konkurrerande nyanser och uppfattningar av kristendomen under de olika tidsperioderna? • Vilka argument anfördes för kristendomens roll i undervisningen? Hur ville man att den skulle utformas under de olika perioderna? Vilka likheter och skillnader framträder? • Hur förhöll sig 1919 års utbildningsplan till debatterna i Svensk Läraretidning? Undersökningen behandlar Svensk Läraretidning från åren 1882-1889 samt 1910-1919. LÄS MER
2. Sjuårig folkskola i riksdagsprotokoll och Svensk läraretidning : En beskrivande uppsats om utredningen bakom folkskolereformen 1936 och debatten bland lärare och politiker
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
3. Lika lön för lika arbete? : En studie av argumentationen kring folkskollärarnas lönedebatt i Svensk Läraretidning år 1906
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats behandlar argumentationen kring folkskollärarnas lönedebatt som presenteras i Svenska läraretidning år 1906. Fokus ligger på argumentationen kring löneförslaget som tidningen presenterar, vilka argument som används och vilka delar tidningen tar upp. LÄS MER
4. Lärarkårens Nationalism : En studie av nationalismen i Svensk Läraretidning 1882-1914
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats behandlar lärarkårens nationalismunder perioden 1882-1914. Dess syfte är att undersöka hur lärarkåren underdenna period ansåg att man bäst förmedlade nationell fostran och vad dennafostran borde innebära. LÄS MER
5. Det "efterblivna" skolbarnet : Attityder kring sinnesslöa skolbarn och deras undervisning inom Sveriges allmänna folkskollärarförenings tidskrifter 1920-1956
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att få en inblick i folkskollärarnas syn på sinnesslöa barn och deras undervisning genom att undersöka hur dessa diskuterades, behandlades och debatterades i tidskrifterna Svensk Läraretidning och Folkskolan – Svensk Lärartidning under perioden 1920-1956. Utifrån ett differentieringsperspektiv, med inspiration från Michel Foucaults idéer om makt klargörs vilka attityder som förmedlades i lärardiskursen och hur man förhöll sig till de sinnesslöa som grupp. LÄS MER