Sökning: "Swedish Football Industry"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Swedish Football Industry.

  1. 1. Spelet bakom orden : En kvantitativ analys av könsskillnader i fotbollsintervjuer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Klara Mörtel; [2024]
    Nyckelord :gender differences; sports journalism; media representation; football interviews; equality.; könsskillnader; sportjournalistik; medierepresentation; fotbollsintervjuer; jämställdhet.;

    Sammanfattning : I denna c-uppsats utforskas den könsrelaterade dynamiken i medierapportering av svensk fotboll. Studien analyserar videointervjuer från Herrallsvenskan och Damallsvenskan för att avslöja eventuella könsskillnader i sportjournalistik och dess inverkan på samhälleliga normer och värderingar. LÄS MER

  2. 2. Social Media Platforms - The Most Valuable Player? - The role of social media platforms in fostering football fans’ team loyalty

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Sofia Granberg; Julia Löfblad; [2023-07-03]
    Nyckelord :Twitter; podcast; e-zine; social media usage; football; fandom; brands; involvement; team identification; attitudinal loyalty; behavioral loyalty;

    Sammanfattning : With football as an increasing business, alongside the rise and importance of user-generated content on social media, this mixed methodological paper analyzes which roles Twitter, podcasts and e-zines usage have for Swedish football fans’ loyalty towards their favorite teams, by utilizing surveys and semi-structured interviews. This paper provides support for positive relationships between social media usage and behavioral fan loyalty, since social media platforms keep fans updated and generate information, especially when there is a geographical distance between the fans and the team. LÄS MER

  3. 3. STEREOTYPER I FOTBOLLEN – SOM ETT SPEL MED VINNARE OCH FÖRLORARE - En kvalitativ språkanalys om kommentatorers rapportering ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Marion Lindström; Elsa Nilsson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Stereotyper; genus; intersektionalitet; fotboll; kommentatorer; jämställdhet; journalistik; kommunikation;

    Sammanfattning : Executive summary Football is one of the most popular sports in the world, where many people play, or at least watch the sport. Originally, the sport has been mostly played by men, which has contributed to an unequal football industry. Mainly, the industry is unequal when it comes to gender, ethnicity, sexuality, etcetera. LÄS MER

  4. 4. Fotbollsagenter inom svensk fotboll - trovärdiga eller tvivelaktiga? : En fenomenografisk studie om fotbollsagenternas legitimitet och etiska handlingar utifrån fotbollsspelares, fotbollsagenternas och det Svenska Fotbollförbundets perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Milla-Maj Majasaari; Okan Yildiz; [2023]
    Nyckelord :Football agent; football player; Swedish professional football; legitimacy; ethics; morality; Fotbollsagent; fotbollsspelare; svensk elitfotboll; legitimitet; etik; moral;

    Sammanfattning : Fotbollsagenter har verkat inom fotboll under en längre tid. Deras avsikt är att representera spelare och klubbar i spelarövergångar och kontraktsförhandlingar. När fotbollen gick över från amatörism till professionellt utövande växte branschen och utvecklingen har över tid blivit allt större. LÄS MER

  5. 5. KAN DU BJUDA PÅ ETT LEENDE?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elin Nyman; Nora Rönnfors; Amna Zeherovic; [2022-08-01]
    Nyckelord :Kommunikation; Interpersonell kommunikation; Sportjournalistik; Jämställdhet; Könsstereotyper;

    Sammanfattning : CAN YOU GIVE US A SMILE? The purpose of this study is to examine if the communication differs between journalists and female and male professional football players during live-interview situations. Since the 1900s sports journalism has grown into what we today consider a main subject in modern journalism (Dahlén, 2008:71-72). LÄS MER