Sökning: "Teaching Holocaust"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Teaching Holocaust.

  1. 1. Folkmord i historieundervisningen : En översikt av forskning kring hur historielärare reflekterar, planerar och genomför undervisning om folkmord

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabella Grahn; Karine Giorgelli; [2024]
    Nyckelord :genocide; history teachers; historical consciousness; historical culture; holocaust; narrative competence.;

    Sammanfattning : This knowledge overview, known as SAG, aims to answer questions regarding what the national and international research in didactics shows about how history teachers in secondary and upper secondary schools reflect, plan, and teach about genocide. The methods used for this overview were a systematic search of relevant research and the processing of chosen research articles. LÄS MER

  2. 2. Att förmedla det som aldrig fick ske : Fem lärares reflektioner om folkmordet i Srebrenica.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Dennis Pasanbegovic; [2023]
    Nyckelord :Teaching; Genocide; Srebrenica; The Holocaust; Historical consciousness; Use of history; Non-use of history; Undervisning; Folkmord; Srebrenica; Förintelsen; Historiemedvetande; Historiebruk; Icke-bruk;

    Sammanfattning : The genocide in Srebrenica is described as "UN's darkest hour" and is the largest genocide in modern time after the Holocaust. 2020 marks the 25th year anniversary since the genocide took place in Srebrenica. LÄS MER

  3. 3. Historielärares arbete med folkmord i gymnasieundervisning : En kvalitativ studie för att förstå vad som styr innehållet i undervisningen och hur lärare arbetar med att aktivera historiemedvetandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Robert-Niklas Hatem; [2023]
    Nyckelord :Genocide; Genocide education; History didactics; Historical consciousness; Folkmord; Folkmordsutbildning; Historiedidaktik; Historisk medvetenhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to shed light on which genocides are covered in history education in Södertälje and what governs these selections of genocides that are covered, as well as to investigate how teachers work to activate and develop the historical consciousness of studentsin genocide education. The essay's empiricism is based on four in-depth interviews, so-calledqualitative semi-structured interviews, which were conducted with four active high schoolteachers from two different high schools in Södertälje. LÄS MER

  4. 4. Från Holocaust till Förintelsen : Etableringsprocessen av begreppet Förintelsen i svenskt språkbruk

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Johan Andrée; [2022]
    Nyckelord :Holocaust; Shoah; The Holocaust; Nazism; Jews; The Jewish genocide; Words; Concept; Construction concept; Genocide; History; Concept history; Transnational concept transfer; Semantics; Onomasiological analysis; Semasiological analysis; Lexical semantics; Holocaust; Shoah; Förintelsen; Nazism; Judar; Det judiska folkmordet; Ord; Begrepp; Konstruktionsbegrepp; Folkmord; Historia; Begreppshistoria; Transnationell begreppsöverföring; Semantik; Onomasiologisk analys; Semasiologisk analys; Lexikal semantik.;

    Sammanfattning : Jag har i min masteruppsats, utifrån ett begreppshistoriskt perspektiv med transnationell tillämpning, analyserat begreppsöverföringen och etableringen från begreppet Holocaust till det svenska ordet förintelsen med dess nya betydelse Förintelsen. Jag har även analyserat när, hur och vilka som befäste begreppet Förintelsen i svenskt språkbruk. LÄS MER

  5. 5. Antisemitism i svensk skola : Historielärares strategier för att motverka antisemitism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hugo Månsson; Attila Terek; [2022]
    Nyckelord :Anti-Semitism; stories; holocaust; historical awareness; history culture.;

    Sammanfattning : The study aims to investigate what didactic strategies teachers use to prevent and counteract anti-Semitism in the classroom. The study aims to use a qualitative method to investigate the experiences, strategies, and how they perceive the concept of anti-Semitism. LÄS MER