Sökning: "Teckenkommunikation - TAKK - i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Teckenkommunikation - TAKK - i förskolan.

  1. 1. Teckenkommunikation - ytterligare ett sätt att kommunicera : En kvalitativ intervjustudie om kommunikation i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnéa Adelgren; Frida Lundqvist; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; Teckenkommunikation; TAKK; Förskola;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att utveckla kunskap om förskollärares användning av teckenkommunikation i förskolan. Frågeställningarna vi har i vår studie är: hur motiverar förskollärarna användandet av teckenkommunikation samt hur beskriver förskollärarna att de använder teckenkommunikation på förskolan? Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer av förskollärare som valts ut för att de har erfarenhet av teckenkommunikation. LÄS MER

  2. 2. Användandet av teckenkommunikation som stöd i förskolan : TAKK Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Kjerstensson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; gest; språkmiljö; språkutveckling; TAKK; tecken; teckenspråk;

    Sammanfattning : Tecken och gester är något vi daglien använder vid kommunikation. Vid teckenkommunikation som stöd i förskolan kan TAKK användas som ett verktyg. TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) hjälper barn med språkliga och verbala kommunikativa svårigheter att kommunicera och uttrycka sig. LÄS MER

  3. 3. Teckenkommunikation -TAKK- i förskolan : - En studie om hur och varför förskolan använder teckenkommunikation i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Margaronis; Maria Sollerman; [2014]
    Nyckelord :Teckenkommunikation; TAKK; Förskola; Kommunikation; Språk;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på att teckenkommunikation kan stimulerar barns språkutveckling. Hur använder sig då pedagogerna av teckenkommunikation som hjälpmedel i verksamheten? Studien är genomförd med observation samt djupintervjuer vid insamlandet av empiri för att kunna utröna mönster i materialet. LÄS MER

  4. 4. Inkludering och kommunikation i förskolan : En studie om pedagogers erfarenheter av inkludering och kommunikationsverktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Zuzana Giselsson; [2014]
    Nyckelord :pedagog; inkludering; barn; kommunikationsverktyg;

    Sammanfattning : Ett övergripande syfte med denna studie är att undersöka hur pedagoger tolkar inkludering. Mer specifikt syfte är att undersöka hur de arbetar enligt deras uppfattningar, för att inkludera barn som är i behov av särskilt stöd och vilka kommunikationsverktyg de säger sig använda i sitt arbete att inkludera. LÄS MER

  5. 5. Barns användning av tecken i sin kommunikation och föräldrars syn på användning av TAKK i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Pernilla Lindén; [2013]
    Nyckelord :TAKK; föräldrar; kommunikation; språk; förskola;

    Sammanfattning : TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) är en metod som används speciellt till hörande barn med behov av stöd i sin kommunikation men TAKK används även nu allt oftare på förskolor för att det kan gynna alla barn även de utan behov av stöd. Barn får både höra det talade språket samtidigt som de får möjligheten att känna orden med hjälp av sina händer. LÄS MER