Sökning: "Temaarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 137 uppsatser innehållade ordet Temaarbete.

  1. 1. Barnens rum för lärande och utveckling : En kvalitativ studie om förskolors arbete med fysiska inom-husmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ebba Kovacevic Gahne; Elin Lindberg; [2023]
    Nyckelord :förskola; fysisk miljö; barns inflytande; meningserbjudanden;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur förskolepedagoger arbetar med att ut-forma förskolans fysiska inomhusmiljöer och hur barnen blir delaktiga och ges inflytande i den processen. Metoder som har använts är intervjuer med förskollärare samt fotodoku-mentation och visuella kartläggningar över förskoleavdelningar med yngre och äldre barn. LÄS MER

  2. 2. Språkstöttande läsaktiviteter i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbete med analoga och digitala läsaktiviteter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Louise Amsen; Therese Holm; [2023]
    Nyckelord :Läsaktiviteter i förskolan; högläsning; språkutveckling; digitala läsaktiviteter i förskolan; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare använder läsaktiviteter för att stötta barns språkutveckling i förskolan. Studien baseras på nio förskollärarnas resonemang utifrån semistrukturerade intervjuer med fokus på både analoga och digitala läsaktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Planering för undervisning utomhus utifrån didaktisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Simone Gustafsson; Linnéa Zeijlon; [2022]
    Nyckelord :Preschool; outdoor education; teaching; outdoor; didactics; pedagogical planning; Förskola; utomhuspedagogik; undervisning; utomhus; didaktik; pedagogisk planering; barns perspektiv; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare planerar utomhusundervisning utifrån medvetna didaktiska ställningstaganden. Forskningsfrågor som guidar den här studien är: “Hur synliggörs utomhusundervisning vid planering i såväl skriftliga planeringsdokument som i tal?” och “Hur motiverar förskollärare de didaktiska ställningstagandena i relation till utomhusundervisning?”. LÄS MER

  4. 4. Bilderbokens möjligheter i förskolan : En studie av hur förskollärare ser på sitt språkutvecklande arbete med bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Caroline Vister; [2022]
    Nyckelord :picture book; language development; reading aloud; preschool; preschool teacher; bilderbok; språkutveckling; högläsning; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studien är att undersöka hur förskollärare ser på sitt språkutvecklande arbete med bilderböcker i förskolan. Den metod som användes var semistrukturerade kvalitativa intervjuer och samtliga intervjuer genomfördes på deltagarnas arbetsplatser. LÄS MER

  5. 5. Den skönlitterära läsningen på lågstadiet : En kvantitativ studie om den skönlitterära läsningens utrymme och metoder i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Danielsson; Michaela Melchersson; [2022]
    Nyckelord :lågstadiet; läsningens plats; skola; skolläsning; skönlitteratur; undervisning; läsning skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur stor plats den skönlitterära läsningen får i enskilda F-3-lärares svenskundervisning på lågstadiet och vilka arbetssätt som tillämpas, det vill säga hur ofta det ges utrymme för läsning av skönlitteratur, samt vilka metoder som används i samband med den skönlitterära läsningen. Studienutgår från det sociokulturella perspektivet och ansatsen är kvantitativ. LÄS MER