Sökning: "Textmiljö"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Textmiljö.

  1. 1. Bergsäkra texter i mörkaste Småland : Undersökning av Skurugatas språkliga landskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Henrik Simonsen; [2023]
    Nyckelord :Skurugata i Småland; språkliga landskap; diskursanalys; textsamlingspunkter; textauktoritet; positioneringsmodell;

    Sammanfattning : Denna uppsats försöker utröna hur ett ruralt språkligt landskap (en miljö utan permanent mänsklig närvaro) kan vara konstruerat. Därför har det sedan år-hundraden välbesökta och välkända Skurugata naturreservat i norra Småland valts som studieobjekt i egenskap av textmiljö och område ägnat åt besöks-näring. LÄS MER

  2. 2. ”…sen har vi läst den här Doktorn Pruttar, eller nej Doktor Mugg, heter den ju…” : En kvalitativ studie om sociala undervisningspraktiker i svenskundervisning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emmelie Hallin; Stina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Balanserad undervisning; critical literacy; digital multimodal textmiljö; literacy; Luke och Freebodys resursmodell; läs- och skrivundervisning; sociala praktiker; sociokulturellt perspektiv; språk-; läs- och skrivförmåga;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka vilka sociala undervisningspraktiker utifrån Luke och Freebodys resursmodell som kan identifieras i lärares svenskundervisning i årskurs 1, och i vilken utsträckning elever ges möjlighet att röra sig i dessa genom balanserad undervisning. För att uppnå syftet har vi använt oss av kvalitativa observationer och intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Förskolans literacymiljö ur ett flerspråkigt perspektiv : En studie kring tillgänglighet av artefakter samt förskollärares syn på scaffolding i literacy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sandra R Källberg; Lisa Wiksten; [2022]
    Nyckelord :Literacy; läsutveckling; skriftspråksutveckling; artefakter; flerspråkighet; scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap kring förskollärares resonemang om hur scaffolding används för att främja barns literacyutveckling ur ett flerspråkigt perspektiv, samt undersöka tillgängligheten av literacyartefakter på förskolor som stimulerar barns literacyutveckling. I studien intervjuades fyra förskollärare och observationer av avdelningarnas miljöer dokumenteras via fotografier. LÄS MER

  4. 4. "En bra barnbok läser man på tio minuter" : om litteraturarbete i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Veronica Önnerfjord; [2015]
    Nyckelord :Textmiljö; redskap; språk; litteraturläsning; förskola; literacy; multimodalitet; digitala verktyg; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att övergripande belysa litteraturarbetet i förskolan. Undersökningen placerar sig inom det forskningsfält som intresserar sig för barns literacy som social praktik och kulturellt meningsskapande och utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och språkutveckling. LÄS MER