Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bränder som bränder, eller? : En kritisk diskursanalys av Dagens Nyheters rapportering om bränderna i Kalifornien 2020 samt bränderna i Amazonas 2020

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Amy Thomas; Hektor Wedin; [2021]
    Nyckelord :Bränder i Amazonas 2020; Bränder i Kalifornien 2020; Klimatrapportering; Global journalistik; Alarmism; Miljöjournalistik;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka Dagens Nyheters rapportering om bränderna i Kalifornien 2020 samt bränderna i Amazonas 2020. Vi avser att undersöka vad det finns för skillnader och likheter i omfång och karaktär av Dagens Nyheters rapportering om bränderna samt på vilket sätt Dagens Nyheter framställer klimatförändringarna i rapporteringen om respektive brand. LÄS MER

  2. 2. Aktiesplittar & Avkastning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ester Eriksson; Emil Berg; Arvid Wedin; [2021]
    Nyckelord :Aktiesplit; abnormal avkastning; bid-ask bounce; annonseringsdag; genomförandedag. Stock split; abnormal return; announcement day; ex-date; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Studien ämnar undersöka sambandet mellan aktiesplittar och avkastning på den svenska aktiemarknaden vid annonseringen respektive genomförandet. Metod: Med data hämtad från Thomas Reuters Eikon och Swedish House of Finance har en eventstudie genomförts. LÄS MER

  3. 3. What knowledge is of most worth? - ett tentativt förtydligande av skoldebattens återkommande frågor

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Thomas Wedin; Emmamalin Larsson; [2009]
    Nyckelord :kunskapssyn; demokratisyn; utbildningsideologier;

    Sammanfattning : SyfteVi har i denna uppsats velat bringa klarhet i vilka antaganden och åsikter som tycks ligga bakom olika positioneri skolpolitiska frågor; hur definierar man egentligen värdefull kunskap och hur ser man på skolansdemokratiuppdrag?Metod och materialDå de mer grundläggande oenigheterna sällan uttalas i den samtida svenska debatten har vi valt att använda ossav material där utbildningspolitiska frågor på ett mer djupgående sätt diskuteras. Vi har för detta syfte funnit detlämpligt att analysera fyra etablerade utbildningsideologier: essentialismen, perennialismen, progressivismensamt rekonstruktivismen. LÄS MER