Sökning: "Tilda Wiiand"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Tilda Wiiand.

  1. 1. Kompetens före kön : En kvalitativ studie av kvinnliga specialidrottslärares upplevelser i ett mansdominerat yrke

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Rebecca Höglund; Tilda Wiiand; [2018]
    Nyckelord :School Sports; School sports teacher; Male-dominated; Male-dominated profession; Gender; Specialidrott; Specialidrottslärare; Mansdominerat; Mansdominerat yrke; Genus; Genussystem;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka kvinnliga lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta inom det mansdominerade yrket specialidrottslärare. Studien kommer svara på dessa frågeställningar: Varför har dessa lärare valt att arbeta som specialidrottslärare? Hur påverkas lärarna av att det är få kvinnliga kollegor inom ämnet specialidrott? Hur påverkas lärarna av att arbeta i en miljö där det är en överrepresentation av män? Metod Åtta kvinnliga specialidrottslärare handplockades utifrån vissa kriterier. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer på nationella idrottsutbildningar inom handboll : en kvalitativ studie av elevernas utvecklingsmiljö ur ett handbollslärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Tilda Wiiand; Anna Lidholm; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats är att undersöka vad handbollslärare som undervisar i specialidrott på nationella idrottsutbildningar (NIU) inom handboll anser om sin påverkan på elevernas utveckling. För att uppnå uppsatsens syfte har följande frågeställningar formulerats: Hur beskriver handbollslärarna utvecklingsmiljön på Sveriges NIUhandbollsgymnasium? På vilket sätt finns Henriksens omarbetade framgångsfaktorer representerade i elevernas utvecklingsmiljö? Metod Handbollslärarnas syn på elevernas utvecklingsmiljö undersöks med hjälp av en kvalitativ metod. LÄS MER