Sökning: "Till Normark"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Till Normark.

  1. 1. "Jag vågar aldrig lita på nykterheten - det är ju en kronisk sjukdom" : En grundad teoristudie om att leva nyktert efter ett alkohol- och/eller drogmissbruk

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Linn Jacobson; Emma Normark; [2023]
    Nyckelord :grundad teori; nykterhet; tidigare missbruk; alkohol; droger; 12-stegsprogrammet; psykisk hälsa; motivation; strategier; symbolisk interaktionism; Charmaz; Becker;

    Sammanfattning : Studiens intresseområde är att undersöka hur det är Att leva nyktert efter alkohol- och/eller drogmissbruk, vilket tar fasta på individens subjektiva upplevelse av att leva nykter efter ett missbruk samt hur nykterheten upprätthålls. Studien genomfördes med metodansatsen grundad teori och är en kvalitativ studie, där målsättningen var att generera en grundad teori som synliggör upplevelsen av att leva nyktert efter ett alkohol- och/eller drogmissbruk. LÄS MER

  2. 2. Engelska läromedel i lågstadiet - färdighetsnivå & progression

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alma Normark; [2023]
    Nyckelord :Förmågor; GERS; lågstadiet; läromedel; progression;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa hur progression och färdighetnivåerna från den Gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) kan vara till stöd för lärare. Ett exempel kan vara att hjälpa lärare vid val av läromedel för att synliggöra hur läromedlen stöttar elevernas utveckling av förmågorna lyssna, skriva och tala. LÄS MER

  3. 3. Sexualitet, samtycke och relationer – Om förutsättningar för att arbeta med det nya kunskapsområdet som policy

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Tove Normark Heggemann; Moa Olsson Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke och relationer; sexualundervisning; policy enactment theory; ämnesintegrering; värdegrundsarbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka huruvida verksamma inom gymnasieskolan upplever sig förberedda inför att ta sig an undervisningen i det nya kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer (SSR), som är en del av rådande läroplan sedan höstterminen 2022. Med hjälp av policy enactment theory analyserar vi tematiskt kodade kvalitativa intervjuer med lärare och biträdande rektorer och visar hur ansvaret för arbetet med SSR eller värdegrundsarbete som berör sexualundervisning tenderar att läggas på eldsjälar, på samma gång som lärare efterfrågar formell kompetens hos kollegiet och mer stöd från skolledning i form av tid och resurser. LÄS MER

  4. 4. Design of an Array of Patch-elements With a Band-pass Frequency Selective Surface Hybrid Radome : Analysis and characterisation of a frequency selective surface and a phased array antenna

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Curt-Herman Normark Frisk; [2022]
    Nyckelord :Frequency Selective Surface; Microstrip Patch Element; Circular Polarisation; Phased Array Antenna; Single Feed; Frekvensselektiv Yta; Mikrostrip Patchelement; Cirkulär Polarisering; Fasstyrd Gruppantenn; Single-matad;

    Sammanfattning : A circular polarised phased array antenna and a frequency selective hybrid radome are designed and evaluated. The antenna system is well suited as a part of a communication link between platforms with a 600 MHz bandwidth and a centre frequency of 5 GHz. LÄS MER

  5. 5. Kom alla barn : En enkät och observationsundersökning om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Stål Normark; Tsion Tesfaye; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; undervisning; samling;

    Sammanfattning : Studien undersöker inkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisningen, där barnets rätt till inkludering är lagstadgat och framfört av flera olika styrdokument som har relation till förskolan. Inkludering är mångfacetterat och kan definieras och uppfattas på olika sätt, vilket gör det intressant att undersöka hur inkluderings begreppet yttrar sig i relation tillpedagogernas handlingar och attityder. LÄS MER