Sökning: "Tomat"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet Tomat.

  1. 1. Put your money where your mouth is: How do eco-labels and the perception of sustainability affect the value of a tomato?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

    Författare :Weinny Karlsson; Karl Parker; [2022-07-08]
    Nyckelord :Willingness to pay; van Westendorp; Tomatoes; ECO-labels; Regression analysis;

    Sammanfattning : This study attempts to estimate willingness to pay for organic tomatoes according to university students in Gothenburg, Sweden. Previous research on the willingness to pay for ECO-labeled grocery products has been conducted. However, this research has either only been conducted on other individual goods or in other parts of the world. LÄS MER

  2. 2. Plant products to control Ralstonia solanacearum causing bacterial wilt in tomatoes (Solanum lycopersicum) in Kenya

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Mycology and Plant Pathology

    Författare :Anton Hampl; [2021]
    Nyckelord :Kenya; Agriculture; Solanum lycopersicum; Ralstonia solanacearum; integrated pest management; phytobiocides;

    Sammanfattning : Plant pathogens are a significant contributor to yield losses around the globe. The plant pathogen Ralstonia solanacearum causes bacterial wilt, often resulting in yield loss in numerous vital crops such as tomatoes. LÄS MER

  3. 3. Mervärdesstrategier i svensk tomatodling

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Sebastian Stotzer; [2020]
    Nyckelord :mervärde; tomat; strategi; fallstudie; producentorganisation; närodlat; värdeadderad; trädgårdsföretag;

    Sammanfattning : Som en konsekvens av högre produktionskostnader behöver svenska tomatproducenter erbjuda mervärden för att vara konkurrenskraftiga, det vill säga skapa egenskaper som värderas högt av konsument och som differentierar tomaterna från importerade tomater som till exempel närhet till konsument, produktförädling, miljömässiga värden, smak och utseende. Denna studie utgår från intervjuer med svenska tomatodlare och handlar om hur olika odlare arbetar med mervärdesstrategier i svensk tomatodling. LÄS MER

  4. 4. Mervärdesstrategier i svensk tomatodling

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Sebastian Stotzer; [2020]
    Nyckelord :mervärde; tomat; strategi; fallstudie; producentorganisation; närodlat; värdeadderad; trädgårdsföretag;

    Sammanfattning : Som en konsekvens av högre produktionskostnader behöver svenska tomatproducenter erbjuda mervärden för att vara konkurrenskraftiga, det vill säga skapa egenskaper som värderas högt av konsument och som differentierar tomaterna från importerade tomater som till exempel närhet till konsument, produktförädling, miljömässiga värden, smak och utseende. Denna studie utgår från intervjuer med svenska tomatodlare och handlar om hur olika odlare arbetar med mervärdesstrategier i svensk tomatodling. LÄS MER

  5. 5. Solanaceae i svenska växthus : förutsättningar för kommersiell odling av asiatisk aubergine och kapkrusbär

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Mikaela Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Solanum melongena; Physalis peruviana; äggplanta;

    Sammanfattning : Den svenska befolkningen äter allt mer frukt och grönt och importen ökar för varje år. Samtidigt som de svenska producenterna lever med ett konstant konkurrenstryck från importerade produkter så ökar intresset för bland annat närodlade, ekologiska och exotiska produkter. LÄS MER