Sökning: "Transfer pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden Transfer pedagogik.

  1. 1. Kompetensöverföring vid pensionsavgångar : En studie om arbetsgivare och arbetstagares perspektiv på hur organisationer arbetar strategiskt för att bibehålla kompetens vid pensionsavgångar.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennelie Hedman; Alexandra Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Knowledge transfer; offboarding; retirement; long-term work; mentorship; Kompetensöverföring; offboarding; pensionsavgång; långsiktigt arbete; mentorskap;

    Sammanfattning : Ett livslångt lärande innebär att vi aldrig slutar lära oss, oavsett var i livet vi befinner oss. Därmed är det viktigt att organisationer kartlägger deras kompetens och behov i tid, för att minska risken att förlora kompetens när det är dags för medarbetare att gå i pension. LÄS MER

  2. 2. Överlämning till första årskursen i anpassad grundskola : Elevers rätt till kontinuitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Kajsa Hedin; Olander Maria; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; Förskola; Kommunikation; Process; Transaktionsförståelse; Transaktionsmodell; Överlämning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka arbetsprocesser och kommunikationsprocesser som framträder i speciallärares och rektorers beskrivningar av överlämningsprocessen till första årskursen i anpassad grundskola. Studien har tre frågeställningar: Hur beskriver speciallärare och rektorer överlämningen till första årskursen i anpassad grundskola? Framträder det några arbetsprocesser i beskrivningarna och vilka är i så fall dessa? Vilka kommunikationsprocesser synliggörs i de arbetssätt som beskrivs? Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. With Great Power Comes Great Responsibility : A Qualitative Study on Ethics for UX-designers in AI

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Fabian Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Ethics; User experience design; Artificial intelligence; Machine learning; Responsibility; Explainability; Transparency;

    Sammanfattning : In this study the subject of ethics is examined, more specifically how ethical consideration might change for UX-designers when working on artificial intelligence. With the introduction of new, powerful AI tools such as chatGPT and Midjourney, these tools are finding their way into the hands of users all around the world. LÄS MER

  4. 4. Att göra hinder till språng : en studie om tränares sätt att hantera elevers mentala hinder

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Rebecca Ohlin; Thilde Sedenborg; [2023]
    Nyckelord :tränare; idrottspsykologi; ryttarutveckling; mental träning;

    Sammanfattning : Då ridsporten i Sverige och metoderna för att utbilda ryttare förändrats avsevärt de senaste årtiondena har även kulturen kring undervisningen och den mentala inställningen förändrats. Tränarens roll idag inkluderar inte bara kunskap om ridning och hästar utan även god pedagogik och förmåga att undervisa olika individer. LÄS MER

  5. 5. Att organisera specialpedagogisk verksamhet : En intervjustudie om hur rektorer beskriver arbetet med specialpedagogiska praxisgemenskaper och autonomi i grundskolan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elsa Friedrich Eklund; [2022]
    Nyckelord :communities of practice; autonomy; organizational culture; principal; SENCO; special needs education practice; praxisgemenskaper; autonomi; organisationskultur; specialpedagogisk verksamhet; rektor; specialpedagog;

    Sammanfattning : Principals within the Swedish school system have a rather extensive mission, where they lead the inner work of the school, including the organization of how the school work with special needs education. With that said, principals play a very important part when it comes to creating communities of practice, a practice where the pedagogues can participate according to culture standards and within special activities in relation to the special needs education. LÄS MER